lantlollan

Alla inlägg den 21 september 2012

Av Cia Andersson - 21 september 2012 08:01

Long time no see.

Dags att hitta grundstenarna (igen) - alltid lika aktuellt.

Igår kom äntligen A.M och höll lektioner för oss igen. Winston och jag tog oss upp till Bohem för vår lektion.

Underbart att träffa gänget på Bohem igen, de är så härliga   


Lektionen var så bra. Jag hade satt Winston i för tight form och ridit på honom för fort samt lyckats få honom på dubbla spår i galoppen (är i allafall konsekvent, för det var i båda varven. Blir lätt så när man rider på ängarna).


Först och främst fick vi lossa honom i bogarna genom stora framdelsvändningar, noga med flytta undan åt sidan och kliv fram med ytter bak, samt lägga till ställning och böjning främst åt vänster och att ge plats på yttersidan och låta honom komma fram med halsen och upp med manken.

Detta gjorde vi i båda varven. Därefter ökade jag ut volten i skritt och såg till att han fick komma fram med halsen och böja sig runt inner skänkel, noga med att han skulle följa mitt inre tygeltag och noga med att ledande tygeltaget gick rakt ut från sidan (tänka fram mot bettet och uppåt mot taket, för att inte hamna med handen ner mot mitt lår -speciellt i vänster varv).

Sen fram i trav och fram i arbetstrav, med vila i steget.

 Så dax att sansa mig.

Red på volten och koncentrerade mig på detta. Så småningom gick vi ut på långsidorna och lät Winsto själv bjuda på mer framåt och där kom mellantraven. Inte speciellt forserat utan bara lite mer framåt och så se till att vara mjuk och fin så att jag inte förstörde förtroendet han återfått igen.


I galopparbetet gjorde vi samma övning, där tänkte jag öppna i båda varven och då fick jag honom att spåra rätt. Först på volt och minskade volten, gav honom plats framåt så att manken kom upp och han själv blev lite djupare. sen ut på fyrkanten och låta Winston själv rulla på och öka språnglängden.


Rider jag honom för fort och forserar honom så tappar han bjudningen. Inget nytt under solen och jag vet att om Markus Holst läser detta kommer han direkt att fråga mig om jag minns vad han lärde mig när han hjälpte mig att hitta riktig bjudning i Romantique i slutet på 90 talet. Bara genom att låta honom själv få hitta sans och balans i låg form och mer sansat tempo och en generös form där han fick plats framåt.

SLUTA JAGA HÄSTEN. BASTA!!


Jag ska lägga in framdelsvändingar (vilket jag faktiskt valt att göra senaste tiden) och bakdelsvändningar. Med generös böjning och gärna lite vidare. I långsamt tempo steg-för-steg  sida, fram,sida, fram.


Nu kommer A.M förmodligen nästa tisdag och då vet i sjutton om jag kan få till träning. Hon kommer med ojämna mellanrum och jag har sagt att jag ska försöka vara med och försöka ordna så att jag kan. Sen ska jag vara glad för det som blir.

Är görsugen på att fortsätta jobba med detta i helgen, ska jag upp till ridhus och ÖVA igen.

Sen jäklar ska jag få min vänsterhand att gå åt rätt håll.


Winston blir så fin när jag gör rätt och jag ska förvalta honom på bästa sätt. Han ska slippa alla misstag som Romantique fick stå ut med även om jag märker att jag lätt upprepar mig med mina ridmissar och faller tillbaka.


Nu focus på det som SKA vara.

Så blir det även läxa på galoppfattningarna, förberedelser, fattning klart. Så skrotar vi ridskolefattningarna med det också.


Kanske inte så kul inlägg denna gången, men detta är för mig. För att göra det som är viktigt mer tydligt och klart.


  Love my Winston   

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards