lantlollan

Alla inlägg den 30 november 2012

Av Cia Andersson - 30 november 2012 12:58

Nu äntligen är utfodringen i hagen så bra som jag tror att vi kan få den hemma i hagen.

Höhäckarna är ju toppen, men med fri tillgång på hö vid dem så blir det faktiskt endel spill vilket både är ohygieniskt och oekonomiskt.

Vi beslutade i stallet att skaffa sk. "Slowfeeding nät" till rundbalarna. Nätet vi beställde har maskor som är ungefär 5 x 5 cm stora. Idag var det premiär att sätta ut rundbalarna med näten på.

Detta gör att hästarna kan gå och fika när de är sugna utan att dra ut en massa hö på marken som det sedan trampar ner i leran.

Nu drar de ut de höet som de verkligen ÄTER.

 


Nu är det ju minusgrader också och vi har fri tillgång på Hösilage (som jag kallat hö, eftersom det är väldigt torrt) så klart blir hästarna törstiga så nu har vi kopplat in termobaren så att hästarna aldrig ska behöva vara törstiga eller hungriga.

Som en parentes kan jag skriva att brist på vatten ökar risken för magåkommor på häst så som kolik av olika slag och tarmvred. Samt gör att de inte kan hålla ordning på sin egen termostat och fryser mycket lättare om det är kallt.


I vår hästflock på Applagården har vi nu 11 hästar och två rejäla höhäckar, vi har märkt att alla hästar kommer åt höet... kanske inte på samma gång, men ALLA får faktiskt hö (förutsatt att det verkligen finns foder i höhäckarna).

Vår flock är väldigt lugn och harmonisk, har stora ytor att gå på och fri tillgång på stråfoder och vatten.

Det är något som jag känner att jag är väldigt stolt över att ha varit med och bidragit till.


Vi har även en Thermobar, något som vi verkligen är glada och nöjda med. Isfritt vatten är en bra investering i hästarnas välmåga.


 


Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards