lantlollan

Alla inlägg under oktober 2012

Av Cia Andersson - 31 oktober 2012 20:45

I helgen har Axel ridit på Belinda både lördag och söndag.

I lördags hoppade han För A-L.

Tycker att det går jättebra för dem. A-L, hjälpte Axel mycket med att hitta sin balans i hopp sitsen.  



http://www.youtube.com/watch?v=jqT-tpr7QS8&feature=youtu.be


I förra veckan red han en dressyrlektion för "tjatiga mamma ridläraren". Har kommit på att det går bättre när jag har två elever att koncentrera mig på.

Vi har dessutom ett par ryttarinnor som ligger på samma nivå som kan rida samma övningar som Axel.

Det som är bra när man har barn är just att ha två elever så att den ena kan se och lära av den andra och får lite lugn och ro att känna och öva när man instruerar den andra.

http://www.youtube.com/watch?v=qHVJbEUxYG0&feature=share


Igår red Axel och Belinda lite klättring i skritt i slänten bakom ängen, sedan blev det övergångar på ängen.

Det är viktigt att Axel kan lära sig att få kontroll och att hitta lugnet i ridningen (och förstå varför man behöver ha det så). Speciellt då Belinda kan bli rätt så pigg imellanåt. Hon ÄLSKAR ju att springa.


Av Cia Andersson - 24 oktober 2012 08:00

Äntligen är vi igång igen och kan dressyrtränar igen.

Igår var vi på Bohem och red för A.M Helt underbart inspirerande och så givande.

Winsto jobbade på och kämpande. Han är svagare i sitt högra bakben och har lite jobbigt att trycka på med det, så där  måste vi stärka honom i lagom takt.

Jag hade lite problem med koordinationen och A.M sa att "Winston är så duktig och gör precis vad du ber om" när vi gjorde framdelsvändningar åt olika håll i lösgörande syfte, ut vändning från höger och in i vändning för vänster osv... Ger jag fel hjälp så kliver han fel...


Här följer ett par videosnuttar som Kristia har filmat:

http://www.youtube.com/watch?v=G_B7_hTHq4g&list=UUsC2BRLKKoyDKHANkdW0pfQ


http://www.youtube.com/watch?v=mIN2hE3y5Fk&feature=share


Som extra bonus hade Kristina möjlighet att följa med och vara min hjälpreda. Det är alltid lika mysigt och ROLIGT att ha henne med.   


Vi lastade och körde hem en TRÖTT Winston, som både jobbat fysiskt och fått en hel del att tänka på. Så Winston och jag var båda rätt så trötta i kropp och knopp.

Av Cia Andersson - 20 oktober 2012 09:09

Nu har jag gjort några nya pannband:


   

Här med en mittdel med en gnisrande sten i stjärna och riktiga sötvattenspärlor.


 

Mittdelen med stjärnan och en komposttion i svart.


 

Stinas Islandshäst Sorti har också fått ett pannband som plockar upp hans färger. (hoppas på att få en blid på Sorti med sitt pannband vad det lider).


Sönerna ska få ett blingat pannband till vår foderponny Belinda så snart vi har enats om färger och utformning på det.

Här är Belindas pannband klart också:

 

Av Cia Andersson - 14 oktober 2012 18:39

Då har årets hästmässa gått av stapeln. Det var en mycket rolig och händelserik helg på Borås ridhus.

Vi var inbokade på modevisningen. Vi var ett helt gäng från stall Applagården som skulle vara med. Både hästar och ryttare.

Det var riktig feststämning när vi på lördagsmorgonen åkte iväg i Karavan med fyra hästtransporter med siktet inställt på Hästmässan i Borås ridhus.


Vår familj blev välrepressenterad:

Axel gick med Höökskläder, Cindy gick med ett rött hundtäcke från Hööks och så ett brunt hundtäcke från någon annan firma.

Jag gick med UHIPs underbara kläder:

http://www.uhip.se/sv/

 

Ridkjol, ridjacka och väst.


Winston visade även ett lackträns + ett fliestäcke för "Rid med oss"

Lackträns, själv har jag svårt att bestämma mig för vad jag tycker om Lack.. kanske... ska man kunna vänja sig??

 

http://ridmedoss.com/

Han visade även barfota boots, Equine Fusion sk. joggingboots, som vi kallar för "Norgeboots" hemma till vardags.

Såna här Boots är verkligen välkomna hemma i min hästgarderob,de är mjuka, fina följsamma och sitter som en smäck.

 

Kul att få visa upp barfotagrejer.


Eftersom jag skulle ha ett eget träns och sadel när jag visade Uhips grejer passade jag på att blinga ett nytt pannband till Winston, som smygreklam, Shalle visade även sina Cia-pannband   .

 



Kom med i Radion på radio P4

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5308830


Det var ett gediget program, med bland annat, Tobbe Larsson och en clinic för Jan Brink.

Sönerna och jag tillbringade många timmar på mässan som bestod av många trevliga utställare med massor av fina saker. Sen förgylldes allt av att jag fick träffa många underbara vänner och fick mingla lite här och var.


Jag hoppas på att återkomma med fler bilder som Jossan har tagit.

Jossan ställde även upp som hästskötere år Winston. Vi hade även stor hjälp av Applagårdsgänget, där vi hjälptes åt med en det ena och en det andra. Det är så fantastiskt kul att göra saker tillsammans så helgen har verkligen varit helt underbart lyckad!


Här följer några fler bilder som Camilla N hittade åt mig på den här bloggen:

http://blogg.starck.nu/category/hastmassan/

  

Axel visar Hööks kläder Han håller underbara 1 åriga vovven Molly (tror jag hon heter).

  

Här är fam Carlbergs underbara Arab Shalle som visar MITT PANNBAND och ett Bucastäcke.

  

Winston och jag visar kläder från Uhip, Stort VILL HA! begär där.

Provred med min outfit i andra ridhuset, kläderna är suveräna att rida i lätta, lagom varma, andas och ridkjolen bara hänger med och är såå skön.

  

Winston visar Lacktränset och ett fliestäcke från Rid med oss.

Jag har på mig GoodRiders underbara jeansridbyxor. Dessa är också såna som jag GÄRNA skulle vilja äga. Sitter underbart och är som ett extra skinn. Dessa ridbyxor är altså något av de skönaste jag har haft på mig och är fantastiskt sköna att rida i.

http://www.facebook.com/cia.andersson1?ref=name#!/GoodeRiderSverige

Av Cia Andersson - 6 oktober 2012 16:34

Idag har Axel ridit lektion för mig. Egentligen skulle en kompis till honom varit med på sin ponny, men den var inte helt fräch så därför blev det bara Axel och Belinda.

Axel fick träna mycket på att skritta lungt och göra halt, sen nosade vi lite på skänkelvikningar över lilla hörnlinjen i skritt. Därefter blev det lite travövergångar och till slut även några EFTERLÄNKTADE galoppfattningar.

Axel skötte sig över förväntan och Belinda var så duktig och fin som man kan önska och väldigt pigg - som vanligt.

På volten efter många, många övergångar, hittade vi en lite lugnare trav och då infann sig även lite bärighet.


Är så nöjd med att Axel själv hämtade Belinda, sadlade, tränsade och gjorde allt pyssel med henne. jag var ju givetvis i stallet och mockade så att jag hade koll på dem hela tiden.

Sen att han kunde rida en liten minilektion för mig och LYSSNA och inte tjafsa emot. Har jag nog Axels ridlärare Kicki på Hästställets ridskola att tacka för. Hon ser ju till att hennes elever lyssnar och är uppmärksamma.


Jag är nog mer lycklig över Axels prestation än vad han själv är.

Hoppas nu bara att det ska hålla i sig.  


Av Cia Andersson - 1 oktober 2012 11:12

Nu vill jag fråga er kloka hästmänniskor om råd.


Vad skulle man kunna ta betalt för en sån här höhäck?


 


 

Det ska naturligtvis vara plåttak på den också.


Den är byggd i rejält tjockt gran virke. Den är riktigt snygg och välgjord av auktoriserad snickare. 

Den är drygt 2 X 2 meter med gott om pats för en rundbal.

Höjden upp till "golvet" där rundbalen ska stå är ca 25 cm.

Sen kan man ju välja själv om man vill ha "golvet" på en annan höjd och även om man vill ha staketet runt om så som det är på bilden. Här tror jag att det hamnar på ca 60 cm till översta ribban på "staketet".


Höjden upp till taket ligger på 2.20 m på lägsta sidan och 2.40 på högsta, det är snedtak.

Meningen är att man gott och väl ska kunna lyfta in en rundbal på den "höga sidan" med traktor och "bal-lyft"... eller "bal-kramare", som jag kallar dem.. eller med ett traktor-spett.


Vi har tänkt att ställa ut höhäcken på betongplattor ute i hagen. Sen kan den flyttas om man så behöver.

Har inte räknat ut vad virkeskostnaden ligger på.

Men det tar drygt 8 timmar att bygga den och då har jag inte tagit i.


Så nu fråger jag er.

Tror ni att det går att sälja såna här?

Vad i så fall är folk beredda att betala gör den?


Hoppas på svar   

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards