lantlollan

Alla inlägg den 22 september 2012

Av Cia Andersson - 22 september 2012 16:48

Så har jag också hamnat i ponny-yra.

Ska bli ponnymamma - minsann.


Häromdagen blev jag erbjuden en D-ponny som ägs av min väninna A-L.M och hennse dotter.

Ponnyn är en järnlady på 24 år korsning welsh - arab. Hon har tävlats upp till 125 cm i hoppning och gått SM.

Nu undrade A-L om vi hade plats för henne hos oss.


Efter lite funderande och prat kom vi fram till att hon gärna kan bo hos oss. Hon ska ha ett aktivt pensionärsliv hos oss. Trivas i flocken i hagen och vara läromästare främst åt Axel några dagar i veckan, Eric ska också rida på henne. A-L och hennes dotter ska rida henne då och då och Axel skulle kunna få hjälp och vägledning av dottern H. i ridningen och i hoppningen.

Vi ska rida ut med henne och barnen ska få rida lite små lektioner på henne. Sen om det faller sig så ska hon få komma ut på små clearounder.


Redan på Onsdag kommer fina Belinda att flytta hem till oss. Hon är inte igång utan ska sättas igån lungt och fint, vilket bara är en fördel eftersom hon kan vara rätt taggad om hon är i full kondition.

Belinda är en pigg dam med egen motor, en "Casanova häst" (jämför med Axels favoritponny på Häststället, för att han ska förstå hur hon är).


Jag återkommer med bilder på Belinda i morgon, när vi varit och tittat på henne. Hon ska nämligen på "Häst-spa" först och bo på tävlingshäststall ett par dagar för att bli avmaskad och friserad och badad.


Både Axel och Eric är fulla av förväntan och vi har tittat på ett youtube klipp på henne massor av gånger.

http://www.youtube.com/watch?v=MoecRIP5W10&feature=share


 


Idag söndag den 23/9 har vi fått träffa Belinda uppe på Bohem, nu njuter hon på Bohems-spa, av hästbad och frisering. Både Axel och Eric fick hälsa på henne och vi blev väldigt förtjusta.

Hon är i bra skick, välhållen och i bra hull med fin överlinje och mer muskler än vad jag förväntat mig.

Hovarna var också fina, så mycket bttre än vad jag hoppats på där också. Ska ta med raspen och underhållsfixa med dem lite tills vår hovverkare kommer nästa gång.

 

Vackraste Belinda, med capuchong över huvudet som alla rockstjärnor har nu för tiden.





Av Cia Andersson - 22 september 2012 15:58

Nu har jag varit uppe på Häststället och ridit i ridhuset och övat läxan.

Ibland blir man knäpp på hur knepigt det kan vara att få till det.


Här gäller det att ha TÅLAMOD, både som häst och ryttare. Att bara göra ett ledande tygeltag åt vänster och att låta hästen följa tygeltaget och att skåla ur innersidan. Visst är det lätt - TJENA!

Fick göra ett par yogaövningar omvandlade för att funka till häst för att först och främst öppna min vänstra sida.


Sen satt vi i skritt och ledde åt vänster innerskänkel på plats och inner ledande tygeltag utåt "uppåt" för att inte bli trängande. Ett steg åt sidan med inner bak och så ett steg framåt med ytterbakben. Långsamt så att JAG hinner.

I en stor framdelsvändning, som fick bli som öppna på volten.

Sen fram i trav. Långsam arbetstrav och tillbaka till skritt och om igen. I båda varven. Därefter gick vi över till bakdelsvändningar och slutor ungefär på samma sätt.

Att en så simpel sak som att bara få ett ledande tygeltag och en böjning åt vänster ska bli så svår att få till. Skyller inte på Winston (bara) men det ska bli intressant att se vad tandläkaren har att säga när hon kommer i mitten av oktober.

Jag vet ju att ibland så hamnar man i små låsningar och då är det lika bra att lirka sig igenom det och att noggrannt och konsekvent reda ut situationen. Speciellt när det handlar om grundstenar som detta är. Allt har sin tid och det är bara att rida igenom och försöka GÖRA OM OCH GÖRA RÄTT.


Lägger in en bild på godingarna när de stod under taket i en av våra hagar och höll sig torra i går.

Det regnade hela dagen och verkligen öste ner. När jag tog in så var Winston faktiskt TORR.


 

Shalle & Winston under taket och håller sig torra, Duktiga och kloka killar

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards