lantlollan

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2012

från halsfluss - till - ridkurs

Av Cia Andersson - 19 augusti 2012 20:55

En sån vecka,

den började med halsfluss, insåg att jag var tvungen att gå till vårdcentralen. Väl där visade det sig att det var halsfluss. Halsmandlarna var jobbiga och det känndes som ett rivjärn i halsen.

Efter att en läkare kollat på mig blev det en remiss till öron - näsa - hals. Så nu blir det med stor sannorlikhet en operation för mig för att avlägsna halsmandlarna innom närmaste halvåret  ... eller något sådant.


Som väl var verkade penicillinen så att jag tog mig iväg till min E F T E R L Ä N K T A D E  ridkurs.

Det berömda KRÄFTRIDLÄGERET. Uppe hos Kajsa Ekdahl och Ulrik Eklund utanför Vara.

Allt fick ju anpassas efter status och dagsform. Grundarbete i lugn och ro kan man aldrig få för mycket av.

Dressyrpassen för Winston och mig blev väldigt odramatiska och lugna vi pysslade med att rida in och göra halter, övergångar och att hitta en bra uppbyggande grundform samt att jag skulle sitta lungt och fint och inverka med min sits i övergånarna. Susanne som var tränare på lägret hade största förståelse för vad VI behövde och klarade av i dagsläget och vi fick nycklar att fortsätta frammåt.

Susanne blev väldigt förtjust i min fina Gentleman och undrade om hon fick köpa honom. Jag fick massor med beröm för hur han rörde sig. "Winstons sämsta gångart är halt".. fast den förbättrade vi under kursen så att "dromedar" fasonen börjar blekna bort. Så nu svämar matte hjärtat nästan över av stolthet  .


Åsa Salétros kom och hade en uppvisning med arbete för hand med sin härliga Nordsvenska hingst Lapp Glans. Vi njöt av fina piaffer med väl vinklat bäcken och härliga passager. Lapp Glans höll även på att skolas att göra Levad, så det fick vi se smakprov på.

 

Underbara ekipaget Åsa & Lapp Glans. Foto: Kajsa Ekdahl


På lördagskvällen fick vi förmånen att få prova på W.E = Working Equitation

Ulrik hade fullt sjå at förklara W.E för oss förvirrade tjejer.

http://www.workingequitation.se/presentation%20we.html

Detta var verkligen jättekul. Det krävdes verkligen presition, konsentration och ett bra samspel mellan häst och ryttare. Här fick man verkligen kvitto på hur välriden man hade sin häst.

Vi provade på några av hindrerna som ingick i hinderbanan. Så som Bron, slalom, sidverts över bom, flytta mugg och fånga "ring " med lans.

 

Fina Winston trippar fint över "bron". 


Idag, söndag pressenterade Kajsa, tre av övninarna ur sin bok:

Hoppning för dressyrekipage.

En uppvärmingsövning med serpentinbågar.

En studsövning.

och en smidighetsövning.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153436954&gclid=CPvlyvCy9LECFcItmAod0kgAIA

Köpte med mig ett exemplar av denna bok som kajsa givetvis singerade åt mig & Winston   

Det ska bli så kul att plocka övningar ur boken och fortsätta att träna framöver. Har inte hunnit läsa så mycket i den ännu.  Av det lilla jag hunnit med vill jag verkligan ge boken mina varmaste rekomendationer. Även om man inte är dressyryttare så hittar man många trevliga och pedagogiskt upplagda övningar som är väl genomtänkta och snyggt illustrerade i boken.

   Foto: Ulrik Eklund

Som vanligt uppförde sig Winston som en riktig gentleman.

Han är verkligen en "handväska" (ryttarfiks uttryck)

Penicillinet gjorde sitt

och alla underbara människor som gjorde detta suveräna ridläger möjligt så att jag kunde delta

ska ha en STOR ELOGE!  för det   Ingen nämnd och ingen glömd.

TACK för allt!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards