lantlollan

Direktlänk till inlägg 19 juli 2012

Simsalabim

Av Cia Andersson - 19 juli 2012 16:16

Nu orkar vi inte vänta längre.


  solen lyser med sin frånvaro, så nu får vi nöja oss med att kalla det för vackert väder, om det inte regnar och om termometern börjar närma sig 20 + grader.

Varje sommar vill jag ha en period med simträning. Detta är i min egen "cia-filosofi" en mycket bra träning för alla oavsätt art eller kön.


Jag tycker att hästarna blir väldigt fina i bakbenen och stärkta i hela kroppen. Simningen främjar speciellt bogfriheten och bygger upp dem i hela kroppen på ett fantastiskt och skonsamt sätt.

Därför vill jag gärna, om möjligt få in simmningen i en period just för att det är en så positiv träningsform (om man gör det på rätt sätt).

Man ska veta att det inte är riskfritt och att hästarna kan bli skrämda om man pressar dem eller forserar dem. Bär man sig dumt åt kan det sluta i katastrof både för hästen och den som är med och simmar.


Som i alla situationer vill jag ha min häst väluppfostrad och lyhörd. Vem som har ledarskapet har vi för länge sedan gjort klart hemma på trygg mark.


   

Jag brukar ha repgrimma på Winston.

Badskor är att föredra för oss tvåbenta, hästhovar här inte så sköna att hamna under och man ser inte botten så man har lite dålig koll på var man sätter ner fötterna....


 

Nää, jag blir aldrig vuxen, har barnasinnet i behåll och tänker fortsätta så. Vad tycks om mina diskreta badskor   


Habibi är också i och simtränar, hon håller sig nära land och hoppar och skvätter i vattnet.

Cindy håller sig tryggt på torra land, hon anser att vatten är till för att drickas och "thats it".


  

Lite kringelikrokigt bland stenarna i och ur vattnet. Winston är duktig på att låta sig och bli guidad på den kluriga biten. En riktig GENTLEMAN.


Mitt upplägg för simträning:

1:a gången för sässongen på simvan häst. Går i vattnet och simmar en eller två KORTA bitar med paus imellan.  (Har man inte häst som är van att simma rekomenderar jag en dryg vecka med vänja sig att gå i vattnet träning och bara att känna sig trygg och lugn med situationen, går inte in på der just nu.. men har planer på hur det går till också "enligt Cia metoden").

Sen brukar jag nöja mig med att simma varannan dag. Dagen imellan låter jag oftast min häst gå och skrota i hagen med flocken

2:a gången, simmar lite längre...

ökar simsträckan gång för gång så får man känna sig för vad som känns lämpligt utan att överanstränga hästen. Det är jobbigt för dem att simma. Simmar hellre fler gånger och korta snuttar.


Jag sitter aldrig på hästen när han simmar, däremot kan jag låta honom bogsera mig. Jag håller mig "nära ytan" och har koll på var benen är. Frambenen kan gå högt upp framför hästen och bakbenen kan sparka ut rejält bakom hästen och så under den också naturligtvis.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards