lantlollan

Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

Axel på Ridläger mm

Av Cia Andersson - 17 juni 2012 18:07

Idag har jag kört Axel på Ridläger till

Slottsgårdens häst och ridskola i Skepplanda utanför Kungälv.


Jag har haft resfeber å Axels vägar i flera dagar.

Axel åker själv härifrån, känner ingen. Stället är nytt, hästarna är nya...

 Men som Axel sa tidigt i våras när vi anmälde honom "Mamma, du tror väl inte att de gör ett ridläger åt bara en enda unge, det kommer ju fler barn dit fattar du väl". Jo det är klart det fattar jag.


Här är Slottsgårdens häst och ridskolas hemsida:

http://www.slottsgarden.com/index.html 


Jag hade naturligtvis ringt och pratat med Camilla som äger stället tillsammans med sin man Rune innan Axel blev anmäld. Det visade sig att vi gått samma grundkurs för ridlärare, Camilla och jag för samma utbildare C. R. (kursen -RIK-0) fast inte samma år. Så då kunde jag räkna ut direkt att hon förmodligen hade rätt bra ordning och reda och är noga med säkerhet och hästhantering. Detta visade sig att stämma väldigt väl när vi kom dit.


Lustigt nog hade min kompis Krisses döttrar varit där på ridläger innan och hon gav mig sina bästa rekomendationer. Krisse och döttrarna Jenny och Sara hängde med som sälskapsdamer till mig och för att hälsa på sina gamla vänner på både två och fyra ben.


När man kom in på gården fick man genast en go känsla i hjärtat och blev väl mottagna av både Rune och Camilla. Här var mysigt och det kändes hemtrevligt och inbjudande.


Lägret var inte fullt (otur för dem som inte tog chansen) Axel och två tjejer till (+ en som inte kom, i sista minuten).

Tänk så lyxigt 5 dagar att insupa hästkunskap, hästatmosfär och ridning, nära nog på privatlektionsbasis!

Alla hästarna verkar så fina välmående och harmoniska. Stallet är trevligt och gulligt och alla hästarna står i box. Axel fick en egen privatlektion i Dunis box, dels ledarskap, då Duni ÄR ett RUSS   men även sadling, tränsning, råd om borstning och hur man kratsar hovar och han fick ta sin tid och ställa sina sjuhundrafemtielva frågor och fundera på det en stund. Vilket TÅLAMOD! Axel har kommit till rätt läger.

Ändå vänligt och bestämt och inget dalt. PERFEKT!   


Axel hade kikat på hemsidan noga och blivit kär i ett russsto vid namn Duni:

http://www.slottsgarden.com/hastarna_duni.html

Duni var en bestämd lite fröken och russ ut i tåspetsarna.


 

Envis som ett russ, men söt och go ändå.

Axel kände ändå att hon nog inte var hästen för honom, så han skulle prova en annan häst i dag på eftermiddagen.


Axel hade lovat att ringa mig på kvällarna... strax efter kl 18 ringde han idag!

Han berättade att allt var SUPERBRA och att han ridit en jättebra häst på eftermiddagens uteritt.

Det var en B-ponny som heter Teddy. Axel sa att Teddy, det var en häst för honom, så om jag fattat allt rätt så ska han ha Teddy som sin lägerhäst.

Här kan ni läsa om underverket Teddy, visst är han söt:

http://www.slottsgarden.com/hastarna_teddy.html


Camilla har en son på 7 år och Axel blev kompis med honom direkt. Så nu kommer Camillas son att få dela rum med Axel och tjejerna får rå sig själva i sitt rum.


 


 

Själv har jag ju legat förkyld i en vecka... Har inte ridit förrän idag, då det blev en skritt tur i skogen med "Habibi träning" hon behövde stimulans. Så vi tog vår vanliga "Mölnesjörunda" med klätter och kliv på "avancerad nivå" och långa tyglar för Winston som fick hålla koll på sina fötter och fröken Habibi fick öva på inkallning och platssättning.

Igår gjorde jag lite övningar i corallen hemma på gården. Gjorde tvära skolor i skritt och försökte få Winston att böja igenom sig i kroppen och gymnastisera sig. Något som min gode vän Markus Holst kallar så fyndigt för "handarbete"

Markus hemsida:

http://www.markusholst.se/

Sen körde jag lite övergångar och Winston körde sina roliga myrsloksövningar:

http://www.youtube.com/watch?v=HR4hyCsrv40&list=UUsC2BRLKKoyDKHANkdW0pfQ&index=2&feature=plcp

Vi körde även övergångar mellan gångarterna. Corallen är 18 m i diameter och herr W får jobba på bra för att hålla en bärig galopp i balans där. Även om vi kan göra volter i denna storlek med matte i sadeln.. så tror jag att det är nyttig för honom att träna på det själv utan någon på ryggen. Det är tydligen svårare om man frågar Winston, så det tål att övas på imellanåt.


Axel och hans kompis T. körde agillity i paddocken med Habibi medans Cindy hade koll på Matte och Winstons övningar. Som den grand old lady hon är har hon rätt att själv välja vissa av sina aktiviteter.


Winston har till och med blivit lite tjock(are) under veckan som varit, så nu kan han bygga rygg ännu mer   

Vi fick byta koppjärn på vår Bates Caprilla dressyrsadel och från vårvintern tills nu har vi kommit upp från Gult järn = smal bom, till Blått järn = normal mot vid bom.




 
 
Ingen bild

Kristina Åhs

17 juni 2012 21:34

Vad härligt att höra att en bestämd Axel trivs!!
Mysigt att läsa om Dina och Winstons framsteg. Det där med din förkylning, inget ont som inte har nåt gott i sig. Krya på dig, kära vän så ses vi snart.

Cia Andersson

17 juni 2012 21:44

tack fina Kristina

 
Elina

Elina

18 juni 2012 13:46

hej!
fin blogg:)
läs och kommentera gärna min :)

http://eelinabbergstrom.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards