lantlollan

Direktlänk till inlägg 11 juni 2012

Hästsvansar ett värdsligt dilemma

Av Cia Andersson - 11 juni 2012 11:28

Eftersom jag ligger hemma och är vrölförkyld ligger jag här och surfar (tack och lov för laptop´s).

På mitt favoritdiskussionsforum Ryttarfiket, togs det upp det här dilemmat med SVANSAR.

Detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.


Idealsvansen ska vara utväxt upptill, ha lite självfall och vara tjock och lång.


Ponnysvansen ska vara tjockare och rejälare, medans strohästsvansen ska vara med "elegant". Shettlandsponnyn och öven andra ponnyraser ska ha en rejäl tjock välväxt svans från top till tå så att säga.


Hemma i stallet på Applagården har vi Gesas  (Ägs av Jenny O.) Gesas svans är drömsvansen, lång fin tjock och väskött. Denna Haflingerdam har en sån fantastisk svans så att andra hästägare blir gröna av avund.

Utnämner här med GESA till Drottning över snyggaste svansen och finaste hjärtformade hästbaken   .

 

  


Sen har vi Helges (ägs av Camilla) Hans svans är alla halvblods idealsvans, fin välväxt elegant, tjock, fint fall och bra längd.


 

Den mörkbruna hästen är Helge, ni ser ju själva.. här i hagen utan att den är iordninggjord.

Rosea brevid, den bruna, hare helt ok svans lång men rätt så tunn denna bilden är från 2010, då hon var i min ögo.


 

Här har vi Rosea igen, svansroten är inte riktigt utväxt här, hon hade trimmad svans (eller skrubbad?) när jag köpte henne.. den hade växt ut lite vid köpetillfället, så jag gissar på att hon skrubbade den i transporten från Holland.

Hyffsat bra längd men rätt tunn.

  


 

Här har Vi Romantiques svans, bilden är från 2007. Hans svans lät jag också få växa ut när jag köpte honom 1990, så på denna bilden hade den ju fått växa några år...

Från början hade han en fantastiskt tjock och lång svans.. dessvärre gick han med en unghäst på bete ett år som friserade svansen för honom. Ändå är jag nöjd med svansen som den ser ut här.

På ålderna höst fick han problem med nacken när det blev kallt, det problemet avhjälptes enkelt med att låta hans tjocka man få växa sig lång.

  


   

Så har vi Winstons svans. också riktigt fin, bra fall snygg upptill (av sig själv) dock hoppklippt här, men det var precis när jag köpt honom i mars 2011.


 

Här är Winston i April 2012, LÅÅNG.. jo tack till och med i mina ögon, enligt mitt tycke ska längden vara strax ovanför kotan.

 

Ungefär denna längden tycker jag är bra, kan vara några cm kortare, men detta är innom ramarna. Detta är Winston igen, maj 2012, när han står och filosoferar vid bindräcket hemma på Applagården.


 
 
Jenny

Jenny

11 juni 2012 17:30

Hej!
Då får Drottning Gesas ägare ta av hatten och tacka för utnämnelsen =) Jag är ju partisk och älskar ju min hjärtrumpa!! Men som du visar så finna det flera riktigt fina svansar på Applagården nu =)

Ps: Snygga röda ridbyxor du köpt!!

Kram Jenny

http://www.gesagirl.blogg.se

Cia Andersson

11 juni 2012 19:03

Javisst Jenny, vi har faktiskt snygga svansar överlag på Applagården :-)
Gesas Hjärtformade rumpa är ju såå himla fin dem med.
Kram
Cia

 
petra

petra

11 juni 2012 23:36

Ja måste säga att ingen ponny slår Toyboys svans. De är inte klokt hur tjock och fin den är :) men håller med dig om hur svansar ska se ut :)

http://petrajosefsson.wordpress.com

Cia Andersson

12 juni 2012 09:55

Absolut Petra toy Boy har en helt fantastiskt fin svans han också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards