lantlollan

Alla inlägg under juni 2012

Av Cia Andersson - 23 juni 2012 10:59

Hoppsan en sån vecka, Har haft fullt sjå med att hämta mig från min förkyldning och har väl sovit, jobbat och lyckats rida.


I torsdags hämtade vi Axel från hans Ridläger på Slottsgårdens häst och ridskola.

Hela familjen: till och med pappa Bobben kom med till vår stora glädje och Axel var så stolt och lycklig över att ha sin pappa med.

Sjävl fyllde jag bilen med flickorna Carlberg och Eric. Bobben mötte upp på plats.


 

Axel, lillebror Eric i Teddys box (Eric hade smitit in utan hjälm, jag vet)


Axel var så nöjd med lägret, det märktes att han verkligen trivdes och mådde så bra där. Lägerhästen Teddy en B-ponny, svensk ridponny, troligen någon russ korsning var väldigt trevlig om än något ovillig att galopera i paddocken. För Axel är det nyttigt att lära sig att DRIVA.Eftersom han alltid annars rider på ponnyer som är PIGGA och springer, så var det en väldigt bra erfarenhet.

Något som jag märkte direkt var att Axel verkligen blivit stor och växt på flera plan.

Han borstade Teddy noggrannt, sadlade och tränsade HELT SJÄLV, jag fick fläta Teddy till uppvisningen och även de andra flickornas ponnyer.

Teddy var perfekt "pysslings" ponny han stod som ett ljus i sin box när Axel gjorde i ordning honom.


Uppvisningen var ett "fältävlansprov" med alla tre momenten.

Först red de ett LC:2 program! Min AXEL RED ETT DRESSYRPROGRAM och kom ihåg vägen.  

Märkte direkt att han fått hjälp att hitta sin sits och han satt som en prins i sadeln.

Sen var det hoppning inne på ridbanan och slutligen ett terräng moment på lagom nivå ute på ett fält.

Här kommer en filmsnutt på Axel och Teddys fina uppvisning:

http://www.youtube.com/watch?v=EJfh15Hn7n8&feature=share


 

Axel på Teddy, Malin på Billy, Linn på Duni och deras underbara ridlärare Camilla


Nästa gäng som åker på Slottsgårdens ridläger är Eric och Sara.

De ska på Cowboy och indianläger vecka 29. Eric själv har bett och bönat att han också ska få åka på ridläger, LYCKLIG, LYCKLIG!!!

Det är ett dagridläger men löser sig på så vis att familjen Carlberg bor på camping i Kungälv och så får Eric bo med dem på campingen nattetid och är på ridläger hos Camilla dagtid. Underbara Crisse som gör detta möjligt för oss   

 

Eric fick prova att sitta på Mini en stund och det är Sara som leder, nästa gång är det ju deras tur och de räknar ner tiden till den MAGISKA veckan. V. 29


Väl hemma blev det en helomvändning, inlämning av Axel ocgh avlämning av alla barn.

Hämtning av Winston i hagen och simsalabim iväg på hoppträning uppe hos Kicki på Häststället.

Väl uppe på Häststället fick jag en stund att bara landa och komma ner på jorden tillsammans med min fina Winston och sen blev det hopptränig. Vi hoppade en liten bana som var jättetrevlig.

Mitt mål var att komma in i rytmen och hitta takten, vi har ju inte hoppat på länge. Mer än i skogen då jag upplever att vår hemmaridbana är lite för stum för Winston. Det där med att byta galopp och sånt över hindrerna är något som hmm.. går dåligt. Så jag tar en evighet på mig att göra avbrott och fatta ny galopp   . Jag måste skärpa mig för jag kan inte rida "noggranna" "dressyrövergångar" och fatta nytt, det tar för lång tid och så missar jag vägarna på hinderbanan undertiden.

Övningen var TREVLIG och jag är nöjd, man får ju ut vad man har tränat på. Har man inte tränat på länge så är man grön - så är det. Det viktigaste är att vi har roligt och får träna hoppning och få in hoppmomentet som hjälper oss vidare i dressyren. Winston är som vanligt en gentleman som gör sitt bästa.


SNÄLLA, gå in på HÖÖKS FB sida och rösta på mitt bidrag till deras tävling   

Här är länken:

http://apps.vizibly.se/hooks/sv/like/4349/b5883c562b7ab6ecbb2268d3fc53cee2c34a15ae/


 

Cindy, nu 13 år, Winston 9 år i nästa vecka och Habibi 3 år. Detta är mitt bidrag till Hööks fototävling.


Midsommarafton firade vi traditionsenlligt i Gräslid hom min svägerska, Ninne med familj och härliga släkten och underbara vänner. Lungt fint och mycket njutningsbart trots ösregn och knott.

Det är så härligt att känna att man har så många underbara vänner. Nära och så kära omkring sig.

jag är så lyckligt lottad att få ha så många underbara människor i min närhet   

   

Av Cia Andersson - 17 juni 2012 18:07

Idag har jag kört Axel på Ridläger till

Slottsgårdens häst och ridskola i Skepplanda utanför Kungälv.


Jag har haft resfeber å Axels vägar i flera dagar.

Axel åker själv härifrån, känner ingen. Stället är nytt, hästarna är nya...

 Men som Axel sa tidigt i våras när vi anmälde honom "Mamma, du tror väl inte att de gör ett ridläger åt bara en enda unge, det kommer ju fler barn dit fattar du väl". Jo det är klart det fattar jag.


Här är Slottsgårdens häst och ridskolas hemsida:

http://www.slottsgarden.com/index.html 


Jag hade naturligtvis ringt och pratat med Camilla som äger stället tillsammans med sin man Rune innan Axel blev anmäld. Det visade sig att vi gått samma grundkurs för ridlärare, Camilla och jag för samma utbildare C. R. (kursen -RIK-0) fast inte samma år. Så då kunde jag räkna ut direkt att hon förmodligen hade rätt bra ordning och reda och är noga med säkerhet och hästhantering. Detta visade sig att stämma väldigt väl när vi kom dit.


Lustigt nog hade min kompis Krisses döttrar varit där på ridläger innan och hon gav mig sina bästa rekomendationer. Krisse och döttrarna Jenny och Sara hängde med som sälskapsdamer till mig och för att hälsa på sina gamla vänner på både två och fyra ben.


När man kom in på gården fick man genast en go känsla i hjärtat och blev väl mottagna av både Rune och Camilla. Här var mysigt och det kändes hemtrevligt och inbjudande.


Lägret var inte fullt (otur för dem som inte tog chansen) Axel och två tjejer till (+ en som inte kom, i sista minuten).

Tänk så lyxigt 5 dagar att insupa hästkunskap, hästatmosfär och ridning, nära nog på privatlektionsbasis!

Alla hästarna verkar så fina välmående och harmoniska. Stallet är trevligt och gulligt och alla hästarna står i box. Axel fick en egen privatlektion i Dunis box, dels ledarskap, då Duni ÄR ett RUSS   men även sadling, tränsning, råd om borstning och hur man kratsar hovar och han fick ta sin tid och ställa sina sjuhundrafemtielva frågor och fundera på det en stund. Vilket TÅLAMOD! Axel har kommit till rätt läger.

Ändå vänligt och bestämt och inget dalt. PERFEKT!   


Axel hade kikat på hemsidan noga och blivit kär i ett russsto vid namn Duni:

http://www.slottsgarden.com/hastarna_duni.html

Duni var en bestämd lite fröken och russ ut i tåspetsarna.


 

Envis som ett russ, men söt och go ändå.

Axel kände ändå att hon nog inte var hästen för honom, så han skulle prova en annan häst i dag på eftermiddagen.


Axel hade lovat att ringa mig på kvällarna... strax efter kl 18 ringde han idag!

Han berättade att allt var SUPERBRA och att han ridit en jättebra häst på eftermiddagens uteritt.

Det var en B-ponny som heter Teddy. Axel sa att Teddy, det var en häst för honom, så om jag fattat allt rätt så ska han ha Teddy som sin lägerhäst.

Här kan ni läsa om underverket Teddy, visst är han söt:

http://www.slottsgarden.com/hastarna_teddy.html


Camilla har en son på 7 år och Axel blev kompis med honom direkt. Så nu kommer Camillas son att få dela rum med Axel och tjejerna får rå sig själva i sitt rum.


 


 

Själv har jag ju legat förkyld i en vecka... Har inte ridit förrän idag, då det blev en skritt tur i skogen med "Habibi träning" hon behövde stimulans. Så vi tog vår vanliga "Mölnesjörunda" med klätter och kliv på "avancerad nivå" och långa tyglar för Winston som fick hålla koll på sina fötter och fröken Habibi fick öva på inkallning och platssättning.

Igår gjorde jag lite övningar i corallen hemma på gården. Gjorde tvära skolor i skritt och försökte få Winston att böja igenom sig i kroppen och gymnastisera sig. Något som min gode vän Markus Holst kallar så fyndigt för "handarbete"

Markus hemsida:

http://www.markusholst.se/

Sen körde jag lite övergångar och Winston körde sina roliga myrsloksövningar:

http://www.youtube.com/watch?v=HR4hyCsrv40&list=UUsC2BRLKKoyDKHANkdW0pfQ&index=2&feature=plcp

Vi körde även övergångar mellan gångarterna. Corallen är 18 m i diameter och herr W får jobba på bra för att hålla en bärig galopp i balans där. Även om vi kan göra volter i denna storlek med matte i sadeln.. så tror jag att det är nyttig för honom att träna på det själv utan någon på ryggen. Det är tydligen svårare om man frågar Winston, så det tål att övas på imellanåt.


Axel och hans kompis T. körde agillity i paddocken med Habibi medans Cindy hade koll på Matte och Winstons övningar. Som den grand old lady hon är har hon rätt att själv välja vissa av sina aktiviteter.


Winston har till och med blivit lite tjock(are) under veckan som varit, så nu kan han bygga rygg ännu mer   

Vi fick byta koppjärn på vår Bates Caprilla dressyrsadel och från vårvintern tills nu har vi kommit upp från Gult järn = smal bom, till Blått järn = normal mot vid bom.




Av Cia Andersson - 12 juni 2012 09:55

Kemikaliefritt myggmedel för häst och hund:
0,5 l vinäger, 1 l vatten, 1 hel vitlök, 1 kryddburk rosmarin.
Skär vitlöken i små bitar. Koka allt i någon timme. Låt svalna och ställ i kylen ett dygn. Sila blandningen. Fyll på med 1 l vatten. Häll i sprayflaska. Färdig att använda!
Trevlig myggfri sommar!
 

Av Cia Andersson - 11 juni 2012 11:28

Eftersom jag ligger hemma och är vrölförkyld ligger jag här och surfar (tack och lov för laptop´s).

På mitt favoritdiskussionsforum Ryttarfiket, togs det upp det här dilemmat med SVANSAR.

Detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.


Idealsvansen ska vara utväxt upptill, ha lite självfall och vara tjock och lång.


Ponnysvansen ska vara tjockare och rejälare, medans strohästsvansen ska vara med "elegant". Shettlandsponnyn och öven andra ponnyraser ska ha en rejäl tjock välväxt svans från top till tå så att säga.


Hemma i stallet på Applagården har vi Gesas  (Ägs av Jenny O.) Gesas svans är drömsvansen, lång fin tjock och väskött. Denna Haflingerdam har en sån fantastisk svans så att andra hästägare blir gröna av avund.

Utnämner här med GESA till Drottning över snyggaste svansen och finaste hjärtformade hästbaken   .

 

  


Sen har vi Helges (ägs av Camilla) Hans svans är alla halvblods idealsvans, fin välväxt elegant, tjock, fint fall och bra längd.


 

Den mörkbruna hästen är Helge, ni ser ju själva.. här i hagen utan att den är iordninggjord.

Rosea brevid, den bruna, hare helt ok svans lång men rätt så tunn denna bilden är från 2010, då hon var i min ögo.


 

Här har vi Rosea igen, svansroten är inte riktigt utväxt här, hon hade trimmad svans (eller skrubbad?) när jag köpte henne.. den hade växt ut lite vid köpetillfället, så jag gissar på att hon skrubbade den i transporten från Holland.

Hyffsat bra längd men rätt tunn.

  


 

Här har Vi Romantiques svans, bilden är från 2007. Hans svans lät jag också få växa ut när jag köpte honom 1990, så på denna bilden hade den ju fått växa några år...

Från början hade han en fantastiskt tjock och lång svans.. dessvärre gick han med en unghäst på bete ett år som friserade svansen för honom. Ändå är jag nöjd med svansen som den ser ut här.

På ålderna höst fick han problem med nacken när det blev kallt, det problemet avhjälptes enkelt med att låta hans tjocka man få växa sig lång.

  


   

Så har vi Winstons svans. också riktigt fin, bra fall snygg upptill (av sig själv) dock hoppklippt här, men det var precis när jag köpt honom i mars 2011.


 

Här är Winston i April 2012, LÅÅNG.. jo tack till och med i mina ögon, enligt mitt tycke ska längden vara strax ovanför kotan.

 

Ungefär denna längden tycker jag är bra, kan vara några cm kortare, men detta är innom ramarna. Detta är Winston igen, maj 2012, när han står och filosoferar vid bindräcket hemma på Applagården.


Av Cia Andersson - 9 juni 2012 21:48

Fy sjutton vad det har regnat natten till idag och på förmiddagen.

Gick till stallet för att ställa in Winston så att han skulle få TORKA upp ordentligt inne i ett par timmar och äta kraftfoder och hö.


Väl där träffade jag C. och J., J. var såå sugen på att åka till GeKås och det höll jag ju inte in med att nu började jag verkligen få ett uppdämt BEHOV av att åka dit jag också. Regnet öste ner...  och så värst ridsugen var man ju inte i alla fall.

Tog med mig vovvarna och promenerade hem igen till familjen för att prata om tankarna med maken på en spontanutflykt till metropolen Ullared.

Tja, svarade han, jag behöver faktiskt ha lite pikétröjor och något par jeans... Axel har ju vuxit som ogräs så han behöver verkligen en uppdatering av garderoben. Speciellt ridbyxor nu när han ska på ridläger.

Strax där efter var herr W ute i hagen och jag och J i bilen på väg mot ULLARED!


 

Här är jag med mina RÖDA ridbrallor för 105 kr, 2 sortering -fast jag har inte hittat felet. Så har jag en piké (märket "polo")och nya ridstrumpor.

 

Axel med nya ridbrallor och en kul t-shirt + ridstrumpor.


 

Axel och jag med våra röda gummistövlar för 129 kr. Axel har nya shorts med tufft tryck och en tränings t-shirt.

själv har jag en kakifärgad kjol och en långärmad t-shirt.


 

Kunde inte bestämma mig för vilken kjol jag skulle köpa så det blev en jeanskjol också och denna toppen.

Lägg gärna märke till mitt designade halsband unikt av sitt slag tillverkat och skapat av Eric-sonen.


Och nu undrar ni förståss om Bobben fick några kläder. -Ja det fick han ett par jeans och några pikétröjor.


Så klart blev det annat smått och gott också. Winston fick en FUL flughuva som jag fått tips om att den var bra. Sen gick jag igenom hästavdelningen med ett mantra "Inga, täcken, inga Shabrak, inga grimmor..." höll i ett par fina marinblåa benlindor och motstod att köpa dem. Fast ångrar mig nu...


Winston och Co fick dagen till ära byta beteshage till stora hagen då klöverhagen var helt slut på vettig mat. Så de hade nog skönt och gick där och strosade i bland stora hagens dungar och kullar.



Av Cia Andersson - 3 juni 2012 17:25

Idag har jag levererat detta pannbandet till Krisse det ska bli en födelsedagspressent till dottern.

 

Det är jättekul att få så bra feedback på det man gör   

Lycka till med dit nya pannband Jenny.


Har du ett eget pannband som du vill ha blingat så gör jag det gärna 400 kr (om du står med pannband)

Fixar jag pannbandet, slätt från HÖÖKS, så kostar det 550 kr.



Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards