lantlollan

Direktlänk till inlägg 27 maj 2012

Händelserik helg under solens strålar

Av Cia Andersson - 27 maj 2012 19:07

   Vilken härlig helg!  



 

I lördags bar det iväg till Hällingsjö för att rida dressyr. 2 st L.B1

http://www.hallingsjoryttarforening.se/page3.html


Tävligen var lika välordnad och trevlig som vanligt och vädret var varmt och svettigt. Men jag gillar ju värme framför kyla  .

Som framridning passade jag på att skritta ut en sväng på dessa fina preparerade ridvägar som de har runt Berga gård. Säger bara! OH LALA! underbart!

Första ritten blev rätt så tittig och så var det ju det där med ÖVERGÅNGARNA....


Till andra ritten försökte jag verkligen att få till ramen och halvhalterna och det lyckades bättre. Galopp delen i programmet blev riktigt bra. Sen vinglas det endel i traven och jag tror att det beror på att jag är lite för mesig och rider ut honom väl lång och försöker kompencera det med att öka tempot...

Vilket inte är så lyckat eftersom både form och bjudning går till spillo då.

Dagens låt på hjärnan var Moa Lignells "When I held you"

http://www.youtube.com/watch?v=VRdNLbZI2RI


Något som jag blev väldigt glad för var att jag blev erbjuden en plats i Hällingsjös dressyrlag till hösten. De ville ha en LA ryttare... Nu är vi ju inte riktigt där ännu, men det värmer hjärtat att man har folk som tror på en. Så jag tackade så mycket för erbjudandet och sa att det kändes väl tidigt nu och att jag inte var säker på OM jag kunde få till det tidsmässigt som läget är nu.


Dagen till ära hade jag fått med Anna-Lena och Vackra Top Step och vi hade med oss min härliga väninna Kristina och den sötaste hästskötaren Jenny.


 


Väl hemma igen och efter en stunds landning (TUPPLUR) i solstolen. Kom Anna-Lena körandes, hon hade fått blodad tand och hade en ny  dressyr clearround på gång. Hon övertalade mig att åka med eftersom jag ändå hade allt så gott som klart... denna clearround ägde alltså rum I DAG på mors dag.

Sagt och gjort: bar jag tillbaka grjeerna till bilen igen och i morse var jag i stallet och flätade upp och knoppade en mycket förvånad herr W.

Sen hängde vi på kärran och så klart hade Jenny tid och lust att följa med som hästskötare igen.

Sen styrde vi kosan mot TOKARP

http://stalltokarp.snabber.se/ridskolan.asp utanför Gånghester. På radion spelade vi naturligtvis erovisionsschlagerfestivalens (långt ord eller hur) VINNARLÅT EUFORIA med LOREEN!


Idag nöjde jag mig med att rida en LB:1, kände att dagsformen kunde pressas till det och det var nog för mig. Winston kändes väldigt fräch och fin, han bara älskade underlaget på framridningen m Tokarps görfina nybyggda manege. När vi väl kom ut i paddocken fortsatte vi att njuta av ytterligare ett superbra underlag och gjorde vår premiär med dressyrstaket. Winston brydde sig inte nämnvärt om staketen utan skötte sig väldigt bra. Däremot var det som vanligt jag som inte höll ihop honom riktigt i övergångarna - visserligen saknar han styrka för det också.... men det kommer... det kommer... Han är ju faktiskt bara riden vettigt med ordning sedan i november förra året här hos mig.

Dagens låt på hjärnan blev av någon anledning "vart jag mig i världen väder, står jag här med tomma händer och väntar på att någon ska rädda mig"

http://www.youtube.com/watch?v=ZYCqNe_i29U

Kanske kan bero på att Axels klass ska sjunga den på skolavslutningen, det händer ju att han övar på den.


Tokarp var ett jättemysigt ställe och Lena och My var verkligen jätte trevliga. Vi kommer garanterat att komma tillbaka för att rida på fler av deras tävlingar. Så skönt, välkomnande och avslappnat med ordning och reda.

Jag tyckte ju det var ett superbra ställe att få möjlighet att miljöträna Winston på ytterligare ett ställe och som vanligt så uppförde han sig som den gentlemannen som han är   

När jag ridit klart blev jag stående och pratade med Lena som äger Tokarp. Hon frågade om det var Winston från Kicki på häststället. När jag sa att det var det berättade hon att Kicki berättat kärlekssagan om hur det gick till när han blev min   . Jag fick också reda på att Winston varit på träningar på Tokarp förut... så då var det väl så att det var Winston som fick miljöträna sin matte då   


Sen fick jag beröm för hur fin Winston var och det vet ju alla hästägare att berömmer man någons skyddsling så blir mattehjärtat överfullt av glädje.


 


Helgens skörd blev alltså två rostetter = 2 godkända ritter (över 55%)


Nu har jag massor att öva på och har fått riktig blodad tand, vill MERA!!!


Väl hemma i högsommarvärmen, som vi haft hela helgen ville ungarna åka till sjön och bada. Kände att det fanns massor att göra med dammsugning osv... men tog med badkläderna och stängde dörren och tog med mig ungarna till stranden.

     

UNDERBART!

till och med jag dök i vattnet som höll 20 grader C i YTAN....


Nu i skrivande stund dammsuger ungarna och maken sätter igång grillen efter sin Cykeltur (på dryga 10 mil - vätternrundan hägrar).


Så jag kan inte annat än att sitta här och vara så lycklig över att helgen har varit så UNDERBAR!!!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards