lantlollan

Direktlänk till inlägg 23 maj 2012

... och så kom sommaren...

Av Cia Andersson - 23 maj 2012 14:04

Efter tävlingen i Hällingsjö har jag haft en hel del att fundera på:

- takten, att inte rida "ut" Winston och låta honom bli forserad.

- ramen, att hålla ihop.. båda mig själv och hästen.

Dax att vrida upp ridningen ett snäpp till och att vara mer koncekvent och direkt i hjälpgivningen. Så nu får jag vässa till min ridning lite till (med betoningen på att det ska vara på ett positivt sätt).


Själv har jag kämpat på med ichiasen, som varit och är små jobbig. Har gått till min supergoa kiropraktor Martina, på Stationshuset i Sandared.

http://www.stationshusetsandared.se/


Eftersom jag har gått med detta lite för länge, så har ju ridningen så klart blivit lidande av detta. Det blir ju lite till att starta om. är khuvudet dumt - så får kroppen lida. Det räcker ju liksom med det där andra som jag ändå har med mig i bagaget.

Men man ska inte skylla på skoskav utan ta tag och göra det bästa av situationen och alltid lär man sig något på vägen.


Tränar på för Jossan, Jossan är Toppen!! Det går bra siktet är framåt och utvecklingen går åt rätt håll. Kanske inte så fort, men allt som går framåt känns bra och grundligt.


I förra veckan fick jag möjlighet att träna för A.M igen. JÄTTEKUL! hoppas att det inte ska dröja för länge till nästa gång. Fick flera kvitton och flera bra tips att ha med på vägen.

Har även fått en ny läxa att fatta galopp för inner skänkel, framgent är det mer fördelaktigt när det blir aktuellt för byterna och så blir fattningarna rakare och lättare att fpå på en linje (annars blir det ju risk för dubbla spår med "tagen bakdel"). Man ska ju ha siktet ställt framåt   


Här är en länk till dagens genomridning av L:B1 programmet:

http://www.youtube.com/watch?v=HsP-SdenH6M&feature=youtu.be

Visst finns det mycket att förbättra.


Så som bland annat: serpentinbågarna, rakriktningarna.. övergångarna, ännu fler HALVHALTER. Galoppfattningarna, rundningen i volterna främst i galoppvolterna. Att andas och rida "lagom" i mellangångarterna, hörnpasseringarna....


Som lite undanflykt kan jag tillägga att jag har några stenar att veja för och så lutar "banan" mot Jossan som filmar.


För er som har lite fantasi kan ni tänka in staket och bokstäver på lämpliga ställen på banan, kanske också lite fina blomkrukor när ni ändå är igång och fantiserar   

Själv har jag stegat ut på-äng- banan, till ca 20 m X 40 m och har lite stenar i hörnen som riktmärken.

Allt går bara man har lite goodwill och livlig fantasi   .


På lördag ska vi åka till Hällingsjö igen och rida 2 st LB, nu hoppas jag att jag har lyckats plocka upp fler grejer till denna gången så att prestationen kan bli bättre och att jag verkligen kan komma mig för att RIDA programmet så som jag bör.


Annars har sommaren kommit hit. Den rullade in i söndags och nu har Winston och hans kompisar fått gå över i en av sommarhagarna och där går de runt och NJUER av att vara häst större delen av dygnet. Så nu hoppas jag att vi ska få mer hull på herr Winston och att vi så småningom kan omsätta det i muskler.

 




 
 
Myran

Myran

27 maj 2012 20:06

Hej! Då har jag hittat hit också ;)

http://trinnie.blogg.se

Cia Andersson

27 maj 2012 20:53

Det var trevligt!
Tusen tack för idag. Det var en fröjd att få komma och rida hos Er på Toksrp!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards