lantlollan

Alla inlägg den 18 april 2012

Av Cia Andersson - 18 april 2012 17:09

I veckan har jag varit hemma med sjuk son, vilket har lett till att jag har läst kollat på gamla träningsfilmer från förr - Romantiques tid och funderat ridning.


Har börjat tänka på det här med att få bjudning och att bygga styrka i hästen och då har jag anammat Markus Holsts teorier. Inget nytt under solen.

Bara det att rida tillräckligt långsamt... för att klara av att utföra det man önskar.

Att hitta en vettig ram och att göra det genom att inte skjussa iväg hästen i all värdens fart och sedan öka ännu mer.

Det blir ju liksom lättare att be hästen trampa på i lagom steglängd så att man hinner med. Mitt dilemma är ju ofta att jag rider "ut " hästen. Då menar jag inte i skogen - för det gör jag ofta och mycket    utan att jag hittar en snävare ram och är noga med att hålla den ramen också att vara konsekvent och inte låta saker få gå. Lätt som en plätt.


I dag har jag ridit lektion för Jossan, alltid lika trevligt. Vi fortsätter kämpa på med att få till sitsen och sätet och lyhördheten. Tycker helt klart att det går i rätt riktning. Winston börjar ju bli starkare och orkar mer och det gör markant skillnad.

Har märkt att min gentleman ofta är väldigt lyhörd och vaken på min hjälpgivning och han gör vad jag ber om. Missar jag något så håller inte hans (och min) ram ihop. ÖVA, ÖVA, ÖVA och tänka efter före.


Filmsnutt med skritt-trav övergångar.

http://www.youtube.com/watch?v=bywkPgNi4g0&feature=youtu.be


Här kommer även ett litet galoppklipp:

http://www.youtube.com/watch?v=d568VoRjonU&list=UUsC2BRLKKoyDKHANkdW0pfQ&index=1&feature=plcp




Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards