lantlollan

Alla inlägg den 11 februari 2012

Av Cia Andersson - 11 februari 2012 10:56

Mitt favoritforum.


www.ryttarfiket.se

Vi är ett gäng där kärnan av oss hängt ihop sedan -98 och skapat egna forum för att kunna hålla kvar kontakten. vi är svenska tjejer som finns mestadels i sverige men även i luxenburg, Tysklan, och England.

Vi har hängt ihop och lärt känna varandra och ser varandra som vänner, stöttar tipsar och har vårt underbara forum för atyt hålla kontakten. Vissa av oss har setts live och vi försöker alltid hitta möjligheter att träffas. Vi har olika syn och berikar varandra genom att vi har ett öppet sinne.


Här kommer ett vanligt fluminlägg som jag skrev idag:

här är länken till tråden om ni vill läsa hela:

http://www.ryttarfiket.se/viewtopic.php?f=3&t=3231


"Angua wrote:Och när jag har varit risig så har han faktiskt "tagit hand" om mig och varit så otroligt snäll, lugn och klok när jag ridit (främst ut) när jag haft ont. Och när jag inte haft ont har Mr Fullt ÖS Medvetslös återvänt. DEN egenskapen är något jag värderar högt!


Men jag har funderat på en annan sak, de hästar jag haft eller tränat mkt genom åren har med lite variation varit så som jag vill. Dras vi undermedvetet till hästar som passar oss eller kommer vi ta fram det hos hästen? Hur mycket formar vi hästens temperament tror ni?
Ytterligare något jag funderat lite över under hästköperitänkandet :) Särskilt som jag köper unghäst. Jag letar ju förvisso efter en häst med vissa egenskaper så långt det går att se på ex en åring, men så klart sätter även jag mina spår hos den under tiden. Men hur livlig/flegmatisk/intelligent osv en häst är är ju svårt att forma, däremot självsäkerhet/ängslighet/uthållighet är ju saker som vi kan påverka väldigt mycket med hur vi behandlar hästen."


Cias svar
Rosea, är en dam med MYCKET attityd och egen vilja, henne fick man rida för fina hjälper. Hon gillade inte om man kom i obalans och hade inte jättemycket överseende med mina ryttarmissar.
MEN När jag hade mycket värk, kunde jag skritta ut på henne och hon tog verkligen hand om mig och då var hon hur trygg som helst.


Däremot om jag mådde bra och började vilja ha mer jobb i henne så kunde hon ifrågasätta mig. Så man fick pressentera saker för henne på ett sätt så att hon uppskattade övningen, hon gillar ju att arbeta och när jag ägde henne så gjorde hon gärna alla "lite mer krävande" övningar med bravur. Däremot kunde det komma en liten brall av glädje eller som utfyllnad när man jobbade med henne för att hon blev lite på hugget.


När hon var väl genomriden hände det att Axel som då var 9 år satt upp på henne i paddocken och kunde rida i alla gångarter på halvlånga tyglar och kan kunde även styra på henne på något litet hinder. Man fick ju känna av sinnesstämningen på vilken dag det var läga för Axel ridning. Axel älskade att galoppera runt på fyrkantspåret i en trevlig lugn galopp och ligga och rulla. Båda två njöt av det.


Just Axelridning, eller om det var någon annan kompis som inte var så där jätteridkunnig, fungerade jättebra i paddocken och när Rosea var välaktiverad. Hon ville jobba och då blev hon nöjd och tillfreds. Hon ville ha omväxling, jobbas ute, på ängarna i skogen, hoppa och gärna intervallträna och rulla av sig i galopp i längre episoder.

 


Hon fick ju även tolka med ungarna bakom i pulka (då var hon så duktig och tog sin uppgift med stort allvar - att dra innebar att hon var helcool) och dra sladden i paddocken (harva paddocken) och så simma. Ju mer omväxlande arbete hon fick ju bättre blev hon även i dressyrarbetet. Jag känner att vi nog formade varandra genom att skapa en bra relation uppbyggd på ömsesidig respekt och att hon godkände mig som sin ledare. Sa jag att vi skulle fram någonstans så gick hon. Kompisarna i stallet sa, att kommer Rosea inte fram någonstans så var det inte lönt att försöka.


Sen kan jag också tro att vi dras till den sorts häst som passar oss bäst. Fast på något sätt tror jag att allt har sin tid och sin plats. Hade jag fått Winston direkt efter Rompan så hade jag jämfört för mycket. De är ju ganska lika. Jag behövde ett brake och det fick jag i Rosea och Rosea behövde landa och komma till ro och bli häst.

Hon var ju bara en liten mager superstressad liten tjej med en himla attityd och supergångarter när hon kom till mig. Vill inte slå mig för bröstet, men eftersom jag har mina begränsningar så får saker ta tid hos mig och ibland är just tid det som kan behövas.


Nu i alla fall känner jag att jag verkligen har hittat rätt. Ni som känner mig vet att mina djur är min familj.
För Roseas del var hon klar hos mig, hon behövde komma vidare och få utveckla hoppmingen (och kanske teräng hoppning) där hennes begåvning ligger.


Winston däremot är en KEEPER, han kommer nog att få vara hos mig tills han inte vill vara häst längre precis som Rompan. Vi vill samma sak och jag tycker att på denna korta tiden, knappt ett år, har vi kommit väldigt långt med ledarskaps och förtroendebiten. Ridningen är på gång, fast det får ta sin tid, är bara och nosar på grunderna ännu.


Rosea har hunnit flytta ännu en gång, hon som köpte henne från mig kände att Rosea inte var rätt för henne och då tycker jag att hon gjorde rätt i att sälja. Nu hoppas jag att Roseas nya ägare och hon ska matcha varandra väl, vilket jag verkligen tror och hoppas på. har tom haft kontakt med nya ägaren och vi är välkomna att komma och hälsa på och det ska jag verkligen göra fram åt vårkanten.


Så jag tror verkligen på ödet att vissa kommer i vår väg (människor och djur) av någon anledning och vi kommer vidare. Några ska ta en annan väg efter ett tag för att komma vidare.
Sen formar man varandra och får de djur man förtjänar.


Jaha, så har jag gjort en ivägflumning igen.


Kram från Cia som lördagsspekulerar :mrgreen:


______________________________________________________________________________________________

Nedan följer ett inlägg jag gjorde i samma tråd för en vecka sedan den 3/2


Re: spinn off på hur tolkar ni, vad vill ni ha och varför

Postby CiaA on Fri Feb 03, 2012 9:28 am

"Angua wrote:jag har ju haft anledning att tänka över vad jag vill ha för egenskaper hos en häst eftesom jag håller på och letar för fullt. Och nu tänker jag inte på fysiska egenskaper utan vad hästen har för temperament och personlighet. Vad letar ni efter hos en häst och varför?"

Har kommit fram till att jag vill ha en SNÄLL häst till vardags. Busiga, spralliga, och heta hästar blir jag ju erbjuden att rida i alla fall.
Har nu hittat MIN häst i Winston.
 

Foto: Sara Dahlqvist.

Han är som Romantique (som jag hade i 18 år) på många sätt. Ett hjärta av guld, genomsnäll, gentleman, med sammetsblick. COOL, men med lagom bjudning. Rolig och VILL vara till lags. Tålmodig och har överseende med ev ryttarmissar. Vill jobba och bjuder själv, vilket inte Rompan gjorde spontant, då han var lite för lat.
Supercool i de flesta situationer, trafik och går fram där jag ber honom utan att konta. (här kunde Romantique få spel, Rosea däremot var lika stadig och cool som Winston)

På något vi så känner man när man träffar hästen om det finns KEMI och om det är rätt. Det är som att bli förälskad (ja, jag vet att jag är helt hopplös).


Rosea Hade verkligen egen motor, massor och var duktig på alla "krusiduller" hoppade som en gudinna och hennes trav är underbar.
Däremot kom hon inte till ro i dressyrarbetet. Hon kunde jobba igenom kroppen och gå så bärigt och fint med påskjut och så "tjohej" kunde hon inte hålla sig utan var tvungen att göra en liten brall eller krydda till arbetet på sitt eget sätt. Väldigt frustrerande och många "något spännd för dagen" kommentarer - Det var hennes genomgående status, "Något spännd för dagen". Däremot i hoppningen och terrängen, så var focus fullt ut på uppgiften. Hon vill ha utmaningar och då vill hon inte ha en platt dressyrbana med vita staket, som man ändå inte får hoppa.
Jag älskade verkligen Rosen och tyckte att hon verkligen var en kul häst, hon fungerade ju i de flesta situationer. Och hon fick prova alla mina upptåg... Hon blev trygg och självförtroendet växte på henne.
MEN: Hon kunde inte ha överseende med ryttarmissar, speciellt inte i dressyren och hon skojade till det allt som oftast, inget av elakhet och inget speciellt läskigt. Det var ju bara att rida vidare. Men ack så frustrerande för en annan som ville knåpa koncentrerat på dressyrövningar och sitta och känna och fundera. Det tyckte Rosea var onödigt och då hittade hon på egna övningar. I hoppningen var det ju acction, och då fick hon utlopp för sin explosivitet i övningarna.


Okej, för att bli lite hmm... "patetisk"
Så trodde jag inte att jag skulle hitta någon ny själsfrende, så som jag hade det med Romantique.
Men jag hade fel. Efter att ha blivit övertalad att rida in mig på och visa Winston. Så var det bara han som gällde.
Winston ÄR min häst!


Någon sa en gång till mig när Romantique var så där 15 år att jag borde sälja honom. Det gjorde jag inte...
Då fick jag kommentaren att jag gifter mig med mina djur/ häst. Ok. må så vara.
Fast tydligen gifter jag mig inte med alla (facitr i hand) Rosea och jag hade varann i tre år och för oss båda så var det en viktig bit i utvecklingen. För henne att komma ner på jorden och bli häst och grundriden.
För mig att komma över Romantique och komma på vad jag verkligen ville, samtidigt som jag fick en stor dos av hoppning - så kom vi vidare.


Rosea har nu blivit såld igen... den tjejen som köpte henne från mig kände att det inte blev rätt, så nu har hon kommit till en annan tjej. där hon får gå i flock i STORA hagar igen och denna tjejen gillar fart och fläkt, samtidigt som hon har lite akademisk bakgrund. tror att detta blir riktigt bra.


Ja, så har jag flummat iväg igen.


Mvh
Cia A som sitter på sjukhuset och väntar på att Axel-sonen ska bli av med sina halsmandlar.

CiaA
 
 

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards