lantlollan

Alla inlägg den 10 februari 2012

Av Cia Andersson - 10 februari 2012 16:25

Nu är Axel opererad, halsmandlar och polyper är väck, så nu ska det nog bli bra med honom hoppas jag. I skrivande stund har han i och för sig jobbigt med sin hals, operationssårens sårskorpor håller på att lossna  .

 

Nyopererad Axel hade glassrekordet på Barn och ungdomsavdelningen.


Annars har det blivit lite ridning denna veckan. Vi har ridit ut, vår älskade Mölnesjörunda X 2,I måndags i sälskap med Jenny och vackra Gesa (turbotjejen), och i går med Habibi i koppel hela vägen, hon höglöper.

i onsdags var jag med på Hoppspecialen för Kicki på Häststället.

 www. haststallet.se

Vi hoppade en variant på huset och det gick jättebra tillslut när jag kom på hur man gör med hinder på banan. Winston var en gentleman som vanligt. Där fick vi en riktig AHA upplevelse när vi gjorde täta övergångar mellan halt och skritt, så att han klev fram bakifrån in i skritten (så klart, eller hur).

 

Hemväg i skymning en vacker vintereftermiddag.


Idag fick vi en mycket givande lektion för Jossan, där Winston verkligen fick bära sig själv och där det var viktigt att jag satt i jämnvikt med LÅÅNGA ben och i lodrät possition. Vi tränade övergångar på ett mycker intressant sätt. Först började vi med att rida i skritt och att ta upp tygeln och att länga ut tygeln, utan att det skulle påverka bärigheten och balansen. När detta fungerade gjorde vi övergångar till trav och så fick han helt lång tygel i traven, samma sak där bärigheten och takten skulle bibehållas (långa ben och kvar i balans) och så övergång på helt lång tygel till skritt. Sen blev det samma igångsättning till trav och korta upp tygeln (bärighet, takt och balans - LÅNGA BEN) soch så släppa ut tygeln åt Winston helt och hållet, varpå han skulle söka sig framåt neråt och samtidigt öka steglängden mot mellantrav hållet och så ta upp tygeln igen och upprepa övningen.

Slutligen gjorde vi igångsättningar till galopp från skritt. Förbereda med säteshjälperna och fatta på helt lång tygel. plocka upp tygeln och släppa ut tygeln (bibehålla bärighet takt och balans) och ge tillbaka tygeln och så övergång till skritt för säteshjälpen. Slutligen gjorde vi igångsättningen till galopp och kortade upp tygeln, gav tillbaka tygeln och tog upp tygeln i samma galopp för att ge ut tygeln och bryta av.

Naturligtvis gjorde vi varvbyten titt som tätt så att vi gjorde alla moment i båda varven.

Jösses vad man får koncentrera sig på såna här basövningar för att inte smyga upp tygeln och rida för handen  

 Man vill ju såå gärna hålla i tyglarna och ha den kontrollen. Hästen blir så lyhörd och han kommer verkligen under sig med bakbenen. så länge jag håller rätt centrering uppe på ryggen. Det blir jättetydligt om jag tippar fram något och får upp hälen.

En sak till som jag måste programera in, är att inte ha så bråttom. Vänta på hästen och låta honom bära med mig i övningarna. Kommer jag före i något moment så tappar jag balansen och Winston tappar sin form och bärighet och blir frustrerad på sitt eget stillsamma Winstonvis - går in i dromedarform.


Så nu har jag minsan fått lite att tänka på och att öva på tills nästa gång.


Jossan och jag konstaterade att just denna övningen inte lämpar sig för alla hästar just i detta utförandet. Jag sa att på Rosea, hade övningen fått en helt annan innebörd för hon brukade ju krydda övningar på sitt eget sätt och detta var vi rörande överäns om.


Nu är vi anmälda till vår premiär dressyrclearround på Häststället.

De ska ha något som heter dressyrryttartestet där den 24 mars. Då ska Winston och jag rida LB:1 programmet två ggr.

Den 1 April ska Kicki ha dressyrclinic för Kajsa B - B tränare i dressyr också det på Häststället(jag red regelbundet för henne i många när jag bodde i Floda), jag håller tummarna för att jag & Winston ska få vara med och rida, för det vore så väldigt KUL!!!



Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards