lantlollan

Direktlänk till inlägg 2 januari 2012

2012

Av Cia Andersson - 2 januari 2012 16:39

Oj, så konstigt det kändes at skriva 2012   


Nytt år och nya tag... eller jag menar vi fortsätter i planerad riktining och hoppas på hälsa och välgång  

I grevens tid hann jag med att lösa en livstidslicens till Winston. Dagen före nyårsafton fick jag bekräftat att den gått igenom och det är ju bra eftersom man bara kan lösa licens år för år från och med detta året 2012. Den skulle kosta 200 i år... fast sen vet man ju aldrig. Jag menar ryttarlicensen som man också löser år från år har ju gått upp rejält sedan sist, för länge sedan när jag hade en sådan. Fast just nu bekymrar jag mig inte för det och Winston har sin licens "för framtida bruk".

Målsättningen i år är att fortsätta lära känna varann och att bygga häst, sakta och säkert.

Julen har ju varit hyffsat ridvänlig på hemma plan och jag har tränat på med sits och instruktioner som jag fått i läxa = ÖVERGÅNGAR och tempoväxlingar.

En dag åkte jag upp till häststället (ett mycket bra val på alla sätt och vis då vädergudarna hade ordnat med snöblask, blåst och regn den dagen) och red. Då fick jag låna Kickis dressyrsadel, en Bates Caprilli, Winston sa - ja tack och den fungerar utmärkt även till mig. Efter lite funderande så kunde Kicki faktiskt tänka sig att sälja den till mig. Jag har ju handlat av henne förut, så vi kom överäns och båda blev nöjda   


 

Bates Caprilli:

Klassisk dressyrsadel i lyxutförande. Smalt skuren sits ger en nära kontakt. Perfekt passform för både häst och ryttare. Bredare sadelputor. Justerbart flexiblock system, gåt att flytta knästöden till det läget där jag vill ha dem. Justerbar Y-gjord med förgjordstropp. Stigremslåset är placerat längre bak. Komfortabelt stötabsorberande säte. Tunnare sadelputor i det nya revolutionerande ”CAIR” luftsadelpanel systemet, som utesluter tryckpunkter och konstant anpassar sig efter hästens form och gör den mer fri och avslappnad. Utbytbart koppjärn, så jag kan byta till större varefter Winston musklar sig!. Förstklassigt österrikiskt Stöger läder. Livstids garanti på sadelbommen = 10 år. 5 års garanti på luftsadelputorna.



I går gjorde jag årets första ridpass BARBACKA på min älskade äng. Winston var jättefin och vi hade ett trevligt och mysigt dressyrpass. Det är så underbart att ha en sån häst som Winston. jag kan roa mig med barbacka ridning  som är så skönt och gör så gott i kroppen för mig. Förutsatt att man inte dimper i backen.

Idag körde vi klättring i vår klätterslänt bakom ridängen, först skritt upp och LÅNGSAM skritt ner med halter inlagda, för att få stretcha rygg och länd lite extra (tisd nog ska han få börja rygga men då i svaga uppförslut). Sedan körde vi med övergångar till trav i uppförsbacke. Frust så jobbigt, för en gentleman som Winston som gång på gång föreslog att vi skulle göra övergångar till galopp istället. -Nej Tack, TRAV ska det vara och bra påskjut med båda bakbenen.... Vi fick skritta lite på lång tygel innan vi körde rullande luftig cantring (galopp) 2 varv runt stora ängen åt båda håll, med skrittpaus imellan.

Efter detta ridpass insåg jag också att det är dags att klippa häst igen, så när jag hittar en lucka till det så får jag springa bort till stallet och klippa Winston, så att han inte blir så varm. Fast idag hade vi ju +5 grader celsius, så det är ju väldigt milt för årstiden.


Jag har inte lyckats att hålla mig från HÖÖKS rean.. utan åkte dit och fick ett sånt stort behov av att köpa ett täcke med 300 grams fyllning för halva priset. Det har halvhals med neopren i halsringningen, sen är det snyggt, rött och fint. Winston har provat det och han var så snygg i det. Så när han blir klippt så kommer han att trivas så bra i det.... fast lite kallare kanske det bör bli innan vi tar på detta lyxtäcket.

Var och suktade igen, efter det här snygga tränset som jag gärna skulle vilja ha någon gång också, fast jag är för snål för att köpa, har ju grejer på inköpslistan som måste prioriteras högre...

 

Mmmmm, han skulle allt bli bra grann i ett sådannt   



 
 
Ingen bild

Jenny

2 januari 2012 19:20

Jag ska göra mig av med min häst och säljer ett sådant rundsytt träns ifrån hööks (med matchande tyglar) ;)
Använt under bara två månaders tid, unga fel mer än att det inte är nyputsat. Svart strl full.
jenny_a_@hotmail.com

Cia Andersson

3 januari 2012 10:49

Så trevligt!
Vad vill du har för det??

mvh
Cia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards