lantlollan

Direktlänk till inlägg 27 december 2011

Dressyrträning & sadelträsket

Av Cia Andersson - 27 december 2011 23:26

20111227, Välkommen till sadelträsket (igen)


Visst var detta väntat. Winston har ju haft Roseas ärvesadlar sedan han flyttade till mig och i ärlighetens namn så ligger hoppsadeln, min Henri de rivel, fletcher, mycket bättre på herr W än vad den någonsin gjort på Rosea.

Fast hennes fina Amerigo CC, är på tok för vid och när man börjar rida "lite mer åt jobbhållet" så funkade det inte. Upppaddad och inte helt i korrekt balans och med min veliga kropp så blev det inte alls någon hit.

Bättre då att rida i hoppsadeln eller barbacka som faktiskt också funkar på herr W. då han är en gentleman som skulle se det som ett rejält nederlag att tappa mig någonstans under ridturen.


Här kommer en filmsnutt från dagens arbete på träningen för A.M-L

Nu är arbetet bara grundarbete och uppbyggnad. sen måste jag skärpa upp noggranheten på lydnaden och snabbheten i hjälper och lyhördhet. Winston är inte alltid så snabb i sina reaktioner, fast det ser jag som en fördel då jag hinner med.. Men vi ska nog inte sitta och drömma båda två utan försöka hitta lite mer skärpa i hjälperna och reaktionerna. Drömma och fundera får vi roa oss med på våra skogspromenader.

Övergångar och tempoväxlingar är den röda tråden, sen finns det lite sidverts rörelser med i övningarna också för att öka gymnastiken och för att få bakbensaktiviteten att komma igång på rätt sätt. Men jösses vad svårt det är med övergångar från högre till lägre gångart, med bakbenen i bärande position och att inte få "spjärnande bakben" och trutande mun (och hängande hand) för det är ju så att så som man ger hjälperna får man svar...

http://www.youtube.com/watch?v=klgemI1Ux20&feature=youtu.be


Jösses så roligt det är att rida, hoppsadel till trots  

Nu får vi fortsätta att träna och att leta ny dressyrsadel och jag hoppas verkligen att vi båda får ha hälsan i behåll. För nu är jag taggad till max.

Vi har till och med ansökt om livstids licens för tävling åt herr W. Det är ju bara fram till årsskiftet man kan ansöka om det. sedan går det endast att ansöka om licens år för år för hästarna (så som man gör med ryttarlicensen) så jag ser det som en investering i hästen att skaffa licens på livstid för honom.


En snutt till:


På våra skogspromenader har jag nu lagt till en jobbig övning för Winston: Att rida riktigt LÅNGSAMT och med korta steg i nedförsbackarna, så att han verkligen får sätta under sig och bromsa med bakbenen. Detta tycker han är en jobbig övning och det brukar frustas rejält. Speciellt när han får göra halt i nedförslut och stå med bakbenen väl undersatta. Också väldigt bra stretchövning för rygg och länd.

Någon gång har jag också lagt in ryggningar i svaga nedförsbackar som jag ryggar uppför i några få steg.


Min Amerigosadel står nu till försäljning på Lants Sadelkammare:

http://sadelkammaren.nu/

Det är en Amerigo CC, 17" normal kåpa och + 3 i bomvidd. En mycket välvårdad sadel i utmärkt skick:

   


Vill också passa på att önska er alla ett riktigt Gott Nytt År!   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards