lantlollan

Alla inlägg den 29 november 2011

Av Cia Andersson - 29 november 2011 13:33

Häromdagen fick jag en rid-deperition, min sits är helt ur slag och jag faller som en fällkniv över stackars Winston.

Hur bra går det då för Winston att kunna komma till ett bra jobb...   

Axel, gullungen hade kommit ut till ängen för att filma lite. Jag var inte alls nöjd, för det kändes inte bra, min kropp vobblade ur hela tiden och allt kändes som ett ostadigt klossbygge. Bålstabiliteten var helt bortblåst och jag kunde inte få till en gnutta till vettig ram i ridningen.

När jag sedan såg filmen insåg jag det jag hade kännt på mig. HJÄLP min sits existerar inte längre!


För ett tag sedan blev jag vän med en urhärlig tjej som heter Josefine. Hon håller på med något som liknar centrerad ridning och hon har hjälpt mig lite med Winstons hovar och jag har hjälpt henne lite med akupressur.

Vi har pratat MYCKET häst och mycket annat också för den delen och funnit varann på kort tid.

Här är Jossans hemsida, MYCKET matnyttigt för såna nördar som mig och helt i hand med min filosofi:

http://www.ridingthroughfeel.com/


Nu har jag avverkat första lektionen för Jossan:

Hon gav mig exakt, de nycklarna och detaljerna som jag verkligen behövde.


Jag har hittat det som jag blev av med när Daniel Junget, slutade komma till sverige och mer därtill. Då Jossan och jag pratar samma språk och förstår tanken, pedagogik och metaforer rakt av.  


Fick en sits och hjälpgivningslektion... i riktigt MJUK ridning. " Riding through feeling" YES!

Jag fick börja med att skritta runt och känna in min sits och mina sittben blygben och hitta position, först ytterligheterna och så småningom hittade jag rätt balans. Som vanligt för överrörliga mig hade jag svankat för mycket och på så vis fått spänningar och obalans i bålen.

Genom att räta ut länd och korsryggen och spänna till musklerna nedanför skinkorna fick jag rätat ut ryggen i rätt läge och kom fram med magmusklerna nedanför naveln, SKÖNT.

Mitt hopplösa skänkelläge började också att förbättras, ännu bättre blev det när jag satte in foten lite till i stigbyglarna så att den verkligen satt på fotens bredaste del.. vilket jag naturligtvis trodde att jag hade.

Så in med foten och för att cheka av det ska jag kunna spreta och vicka på tårna. Sen löste sig det ganska bra själv.


Min hopplösa lätt-kollapsade innersida i vänster varv, fick också en lösning. Att höja inner hand en aning samt att rulla tillbaka axlarna och hitta avspändhet där. Gjorde igångsättningar till trav och lät Winston lyfta upp mig i lättridningen. Låta honom bära mig med sig. Självklart, eller hur.... men det är läskigt lätt att forcera.

Kicki har sagt det och jag borde veta det, Winston har en hundradels sekunds längre reaktionstid.. innan bakbenen kommer igång. Stressar jag honom DÄR så förstör jag hela hjälpgivningssystemet och han blir olycklig.


Sen red vi 8 volter och kände efter och hittade balsns och hyffsad bärighet i mig som sedan fortplantade sig i en mycket nöjs Winston.

Vi fick även göra lite galoppfattningar och valde att göra dem från skritt. Här gäller det att tänka flygplans starter.  

 energi och lyfta uppåt. Lyfta innerhanden speciellt i vänster varv (tänker överdriv, för att jag har tendensen att köra ner knogen i manken, en ful ovana jag har lagt mig till med genom självbevarelsedrift de senare åren).


Simsalabim, vi har startat vår ridresa Winston och jag och har hittat en instruktör i JOSSAN som kommer att kunna hjälpa mig att rida i lätthet och ge mig och Winston det som vi båda behöver för att kunna förvalta Winstons fina ridbarhet och kvalitéer och utvecklas tillsammans.  

jag får även det som jag behöver för att komma runt mitt eget handikapp och att stärka upp både min kropp och Winston.

Tärningen är kastad och har börjat komma i rullning. Första lilla steget är taget!

Tack JOSSAN!!

 

Jossan och A.M kommer att komplettera varandra suveränt bra, då de ligger ganska nära varann i ridtänkande.

 

Nu har jag fått lite att tänka på och hoppas att kunna sätta rätt minnen i kroppen som främjar vår ridning.

  


//Cia

 

Lägger in en filmsnutt från en Daniel Junget träning från Romantiques tid här nedan

Romantique är 21 år på filmen.

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards