lantlollan

Direktlänk till inlägg 6 november 2011

Då var det klippt + lite hovnörds spekulationer..

Av Cia Andersson - 6 november 2011 18:08

Nu har vi smugit igång så sakta efter att jag har ätit ett par penicillinkurer och Winston haft en hovböld.


 

Winston tyckte väl inte att just klippningen var en av mina bästa ideér. Kittlig som han är så tyckte han faktiskt att det var en riktigt dålig idé. Som vanligt fick han finna sig i mitt påhitt och klippt blev han.

Passade på att fixa till manen när jag ändå var igång, här har herrn också väldiga åsikter om manvård. Rycka, är inte poppis och då har jag valt att använda uttunningskam istället vi lånar hundarnas Coat king eller om den nu hette king coat. Så tunnar jag ut manen med den och efteråt jämnar jag till med en vanlig ryckkniv. Väljer att inte rycka på traditionellt vis eftersom Winston verkligen tycker att det är jätteäckligt! Det finns ju andra alternativ.

Hovskägg och längden på svansen fick sig också en trimmning. Så nu börjar han se riktigt respektabel ut. OM MAN INTE TITTAR FÖR NOGA.

Efteråt red vi lite dressyrarbete i LÅÅG form på ängen med temat övergångar. Det var ett skönt och trevligt pass och denna gången bev Winston inte alls svettig.


Vi har varit igång lite försiktigt i en vecka och vi kör små korta pass. Igår red Axel (på Annie) och jag ut runt Mölnesjö med hundarna i släptåg, eller vad man nu ska kalla det när Habibi ränner omkring över stock och sten som en stålle på Olles mark. Fast Habibi-hunden börjar bli rätt så duktig nu och håller sig omkring och kommer på inkallning (helt okej, med mina mått mätt) Cindy ränner också runt, fast hon är varken så snabb eller yvig i sina utsvävningar. Även om hon glömmer bort sig och fastnar här och var och då plötsligt kan få väldigt selektiv hörsel...


Winston har fått Nya gympadojjor inköpta på Hööks:

Till framfötterna har han fått ett par Cavallo simpel boots:

 

Lade i ett par 12 mm easybootsulor i och så fick han ha cavallo"strumpan" i också. Har ridit Mölnesjörundan = kuperat och lerigt. Vi red lungt men i alla gångarter och de sitter väldigt bra. Winston var nöjd. Dessa boots kommer jag att brodda upp senare när det blir snö och is.


Hööks sålde ut sina "Old Mack" för halva priset. Det fanns bara någon kvar av några storlekar och jag passade på att köpa ett par då det fanns ett par i storleken för bakföttena (8or):

 

Har inte provat dem fullt ut ännu, får göra det i morgon och ta Mölnesjörundan med dem. Dessa ska också broddas vad det lider.

Om ni ska prova barfota boots, se till att få rätt storlek och använd "Socka" i så att hästen inte får skav. sen ska man alltid ha en sula i också - det sparar ju bootsen en hel del.


Här är en suddig bild på Winston när han provar sina cavallodojjor:


 


Jag är alltid noga med att använda boots på alla underlag där Winston inte är helt bekväm utan. Det är bara i ridhus och på ängen som jag rider helt barfota.

Det är en lång process att ställa om till barfota och det är väldigt induviduellt från häst till häst hur lång tid och hur det går med omställningen. Som hästägare måste man vara om sig och kring sig och se till att hästen mår bra och känner sig bekväm.


- Att se till att ha en balancerad foderstat.

- Köpa boots som passar och som hästen trivs med.

- Ha en kunnig hovverkare som kommer var 6:e vecka.

- Lära sig hur man underhållsverker.

- Lära sig att förstå yttre påverkan, väder, foderbyten, avmaskning, vaccinationer.

- Främja hästens naturliga rörelse behov under största delen av dygnet.


Med handen på hjärtat så är det inte enklare att  "ta av järnskorna" men man blir liksom rätt så insatt i det här med barfota och jag har blivit rätt så nördig på detta området och är grymt farsinerad av HUR hovmekanismen är uppbyggd och hur vår herra konstruerade hovarna från början.

Sen är det ju underbart att aldrig behöva komma till stallet och upptäcka att hästen har en tappsko eller att de har sparkat varandra och fått elaka sparkskador som kan uppstå med järnskor och framförallt broddar på.


Alla blir saliga på sin tro. Vill man inte ha hästen barfota med allt vad det innebär i extra omsorg och jobb, så ska man sko sin häst och ha en duktig hovslagare. Valet är fritt och det är upp till var och en hur man vill ha det.

Så länge man ser till att hästen mår bra och sköts som sig bör.


 

Här fodrar Axel Annie i hagen.


2011-11-07  


Då har både Cavallobootsen och Oldmac bootsen fått bekänna färg runt Mölnesjörundan. Stock och sten och sump och gegga. Sen körde vi ett par lite mer "ösa på" galopper i ett par skogsbackar. Winston var riktigt nöjd och glad och Bootsen satt som en smäck. Efteråt hade jag dock endel lera att tvätta av från boots, hundar och hästben.                     


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards