lantlollan

Direktlänk till inlägg 18 september 2011

Hovböld

Av Cia Andersson - 18 september 2011 21:22

2011-09-18


Winston har varit lite konstig ett par dagar, så jag har mest promenerat med honom. Misstänkte hovböld som var på väg, Men det har varit lie diffust och svårbestämbart.

Nåväl i dag på eftermiddagen, så hände det som jag hoppats och väntat på. Winston blev märkbart rejält halt på Höger fram och väldigt varm i hoven vid kronranden.

Nu står han i stallet med våtvarmt omslag. Som tur var hade jag några påsar fenylbutasol som jag har gett honom i kväll och så räcker det till en omgång i morgon också. Sen ska jag beställa djävulsklorot som ochså är inflammationshemmande och smärtstillande som han får ta ett tag.

Så i morgon blir det att gå i lilla "korallhagen" med Gunnar som sällskap (Gunnar har precis haft hovböld som har gått ur... Undrar vad Grabbarna har hittat på för bus i hagen? eftersom de båda har drabbats av hovböld i samma vecka.)

Trots sin hovböld så var Winston med och fotade för kalenderhjälpen i förmiddags, jag märkte att det var något på gång, men att stå still och posera det gjorde han med glans och stjärnglimmer. Så där satte vi omslagsbilden till 2012 års kalender till förmån för fistulasjukhuset i Etiopiens huvudstad.

Den går att bestä'lla här genom mig och på kalenderhjälpens FB sida:

http://www.facebook.com/pages/Kalenderhj%C3%A4lpen/105910736127651


Nu håller vi tummqarna för att Winston ska få en god tillfriskning, så att vi kan komma igång med vår ridning också.


2011-09-20

 Igår sprack hovbölden upp... fast på Höger bakben på framsidan vid kronranden. Han är fortfarande varm och halt speciellt på vänster fram, fast lite mer så att jag får det till hovleden. när han stått inne under natten var han svullen på båda fram och rejält varm på vänster fram. Jag böjde försktigt och fick väldig reaktion på  hovleden - Kan det vara en HOVLEDSVRICKNING också??

Nåväl, det blir vi varse om när veterinären kommer upp och kikar på elendet.

Har beställt hem och fått Djävulsklorot, tänkte behandla med det efter konsultationen.... Dessa hästar....

Som en skrev på FB, du har haft lite oflyt med Winston.  

-Jo,tack. Det kan man väl säga.

Men sen när detta är klart och vi kommer igång så kommer han bli kalasfin

  

Jag älskar den här hästen han har gjort hela mit väsen alldeles trollbunden. så tids nog så ska detta bli kanonbra!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards