lantlollan

Alla inlägg under september 2011

Av Cia Andersson - 27 september 2011 11:28

2011-09-27


Jaha, är man långbent och lite vimsig så kan man skada sig om man inte har koll på alla kroppsdelarna.

Winston är halt och är under behandling. Äter antiinflammatoriskt, ska vila. Kommer förmodligen igång igen i mitten på November om han är ok på återkontrollen.



Av Cia Andersson - 18 september 2011 21:22

2011-09-18


Winston har varit lite konstig ett par dagar, så jag har mest promenerat med honom. Misstänkte hovböld som var på väg, Men det har varit lie diffust och svårbestämbart.

Nåväl i dag på eftermiddagen, så hände det som jag hoppats och väntat på. Winston blev märkbart rejält halt på Höger fram och väldigt varm i hoven vid kronranden.

Nu står han i stallet med våtvarmt omslag. Som tur var hade jag några påsar fenylbutasol som jag har gett honom i kväll och så räcker det till en omgång i morgon också. Sen ska jag beställa djävulsklorot som ochså är inflammationshemmande och smärtstillande som han får ta ett tag.

Så i morgon blir det att gå i lilla "korallhagen" med Gunnar som sällskap (Gunnar har precis haft hovböld som har gått ur... Undrar vad Grabbarna har hittat på för bus i hagen? eftersom de båda har drabbats av hovböld i samma vecka.)

Trots sin hovböld så var Winston med och fotade för kalenderhjälpen i förmiddags, jag märkte att det var något på gång, men att stå still och posera det gjorde han med glans och stjärnglimmer. Så där satte vi omslagsbilden till 2012 års kalender till förmån för fistulasjukhuset i Etiopiens huvudstad.

Den går att bestä'lla här genom mig och på kalenderhjälpens FB sida:

http://www.facebook.com/pages/Kalenderhj%C3%A4lpen/105910736127651


Nu håller vi tummqarna för att Winston ska få en god tillfriskning, så att vi kan komma igång med vår ridning också.


2011-09-20

 Igår sprack hovbölden upp... fast på Höger bakben på framsidan vid kronranden. Han är fortfarande varm och halt speciellt på vänster fram, fast lite mer så att jag får det till hovleden. när han stått inne under natten var han svullen på båda fram och rejält varm på vänster fram. Jag böjde försktigt och fick väldig reaktion på  hovleden - Kan det vara en HOVLEDSVRICKNING också??

Nåväl, det blir vi varse om när veterinären kommer upp och kikar på elendet.

Har beställt hem och fått Djävulsklorot, tänkte behandla med det efter konsultationen.... Dessa hästar....

Som en skrev på FB, du har haft lite oflyt med Winston.  

-Jo,tack. Det kan man väl säga.

Men sen när detta är klart och vi kommer igång så kommer han bli kalasfin

  

Jag älskar den här hästen han har gjort hela mit väsen alldeles trollbunden. så tids nog så ska detta bli kanonbra!

Av Cia Andersson - 5 september 2011 21:48

ÄNTLIGEN!


Blev det dagen då M.P skulle komma och gå igenom Winston. Jag visste att det var mycket att göra med honom.

Kullerbyttor i hagen är ju inte någon bra aktivitet om man är häst och råkar göra sådanna helt *hoppsan* spontant och ofrivilligt. Eftersom han i alla fall väger dryga 600 kg, även om han är tunn. Så ställer ju liksom tyngdlagen till det rätt dumt bara av sig själv.


Det första M.P sa när hon kom in i stallet var: "Herregud Cia, har du skaffat ett höghus... Trevlig i kroppen och väl benad men rätt så tunn i musklerna..." Så småningom konstaterade hon det som jag också redan visste: att han var väldigt stel i kroppen.

Det är som ett "järnspätt genom bogen på honom". Och lilla hjärtat (Winston) som försöker att kämpa på och vara till lags i ridningen så gott han kan, även om kraven inte varit så stora på honom av just denna orsak att det finns låsningar som stör.


I nacken hade han spänningar sedan tänderna varit lite fast av depåerna som var strax bakom lanerna. I h. bog var det MYCKET att göra, vilket jag också misstänkt då han haft så svårt att böja igenom till vänster, musklerna räckte liksom inte till för att få någon böjning, då de helt enkelt var för korta.

I ländkotorna var han rätt så låst överlag och hon fick ta honom kota för kota för att mjula upp muskelvävnaderna runt om.

Tillslut fick Winston något euforiskt i blicken och suckade och tuggade som aldrig förr. - spänningarna släppte - ÄNTLIGEN!

Det blir återbesök om en månad (för att vara exakt).


Köpte även lite vitt pulver för att M.P. säljer det som är av bästa sort. Nåväl nu är det Thiamin vi pratar om, så mer spännande än så är det altså inte. Även om det låter lite kul, med "Vitt pulver".


Fick även konstaterar att jag hade en hel del jobb med att renovera häst... Men å andra sidan gav M.P mig kredit för att jag lyckats bra med några hästar innan, så visst finns det hopp.


Närmaste veckan blev det ordination på att herr W. ska gå i hagen med sina kompisar och vara häst, fram emot torsdag kan det bli bra med någon promenad och till helgen mjuk och fin ridning i låg form och bara mjukisridning utan större krav.

Detta passar mig utmärkt nu, då jag själv har blivit "biten av en bacill i stämbanden" som jag sa till barnen på jobbet idag, när de undrade varför jag pratade så tyst och hest = väste och hade värsta whiskeyrösten (och detta utan att ha förtärt något som ens liknar whiskey, fast Whiskey är ju inte min favoritdryck heller, så jag är lika glad för det).

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards