lantlollan

Alla inlägg den 31 augusti 2011

Av Cia Andersson - 31 augusti 2011 09:14

20110831

 

 

 

Igår var vi uppe på Bohem och tränade dressyr för A.M.  Vi lyckades komma i god tid och hann med vår vanliga långsamma uppvärmning i sann Markus H. anda och med mycket böjning och lösgjordhet. Låångsamma extrema öppnor med mycket böjning och steg - för - steg. över till slutor och byte av bärande bakben. L Å N G S A M T, så att han kunde stretcha ut och se över till övergångar och byte av gångarter.

Nu är det en vecka kvar tills M.P vår Equiterapueft kommer och hjälper upp med den jobbiga vänsterbogen. Det har blivit mycket bättre med träningen, men han blir liksom markbunden i v.f och jag känner en viss rörelsestöring även om det blir vessäntligt bättre när jag värmer upp på detta sättet med Markus H´s barock anda.

Det är kul att använda gamla russin som man plockat upp på vägen   .

I höger varv är han helt underbar och nu börjar styrkan komma ikapp också. Winston kan bli aningen lätt flegmatisk.. om jag blir långsam.  Är jag på och petig så är han med på noterna och säger jag till så gör han vad jag säger   Kämpar och försöker. Övergångarna upp i gångarterna går jättebra, nedåt är det svårare han faller på att han inte orkar balancera upp sig. Vi får leka med övergångar och smyga in svaga skolor i och ur övergångarna för att hjälpa upp bärigheten och balansen och så hålla honom allert och aktiv igenom övergångar och inte acceptera ett sent svar på hjälpgivningen.

I vänster varv får jag rida mycket rakare och hålla honom rakare i kroppen för att hjälpa av  v. bog.

Vissa stunder får man en sån härlig ridkänsla med power i. Detta kommer att bli så bra. Min stora, fina, härliga, snälla gentlemann. Han är en riktigt dröm att rida!


Jag kör på med "varannandags" jobb och varannandag rida ut promenader med focus på att skritta bort slaggprodukter i skogen.


Framgent får vi fortsätta att jobba på detta konceptet.

Vi har även smugit in lite hoppning, eller som hoppryttare nog skulle kalla det "bom" övningar. Galopperat över ett par upplagda cavaletti och tagit några små skutt. Winston är härlig, bara att styra, så okomplicerad. Fast inte den där ryggen och swunget i sprången som Rosea har, fast det blir ju lättare för mig utan och jag vill inte hoppa så högt. Styrde även på Winston på våra tunnor som vi hade i paddocken en dag. Han frågade lite försynt.. "är du verkligen säker, såna där har jag inte hoppat förut" och när jag bestämt hävdade att det är så våra hinder ser ut på Applagården så hoppade han, första språnget var han väldigt försiktig. Sen var det inget konstigt med såna hinder heller.   


Ibland skrittar jag och klättrar lite på vår klätterbacke. Herr Winston är rätt vinglig nedför så jag avhjälper det med att lägga in lite sidverts för att stoppa upp honom. Han har liksom svårt för att bromsa  sig med sina långa bakben. Fast jag har självbevarelsedrift och vill inte slå kullerbyttor till häst nedför slänten. Så jag lägger in halter och ser till att han håller en vettig steglängd i kortare skritt och använder bakbenen som broms. Här är han också en tålmodig kille som lär sig och förstår. stannar på "ptrooo" så jag slipper att ta i honom för mkt.


En bra mellandags aktivitet är ju också att longera på chambongen. Då blir han verkligen låg och fin i formen och får med sig HELA överlinjen.



Foder: har smugit över till Havre, så i vinter får han gå på hippolyts Irich mech och havre samt biopromin mineraler (AME produkter) lägger även på en dl foderjäst för att ge päls och celler lite extra samt hjälpa magen lite till. Jag ger även lucernhack för att få upp hullet lite extra. Sen ska jag fortsätta med Kyärnis nitro droppar. Egentligen är väl detta en rätt så simpel foderstat...   .

 

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards