lantlollan

Alla inlägg under juni 2011

Av Cia Andersson - 27 juni 2011 16:38

2011-08-02

Nu har vi börjat rida så smått igen. vi har ridit små korta pass på ängen i LÅG form och med övergångar för att spänna bågen och få en bra uppbyggnad av överlinjen.


http://www.youtube.com/watch?v​=0l8TRWBOCa8


Vi skyndar långsamt. Jag är i alla fall glad för att Winston har lagt på sig litegrann så att det finns något att sätta muskler av.

 

2011-07-26

Nu simmtränar vi och promenerar igen då vi fått ett litet bakslag på ridningen (se nedan). Försöker simma några ggr/ vecka och som oftast varannan dag och spå promenerar vi varannan dag ungefär och  däremellen blir det bete i stor hage med flocken för Winston.

Winston har byggt upp sig jättefint i ländpartiet och bakom bogbladen samt att han är väldigt lösgjord i bogpartiet.
Han har också hittat rätt simteknik så att han ligger så plant som möjligt i vattnet med länden upp i ytan och huvudet rakt fram så att han kan jobba i en hyffsat "rak form" och inte som en hängmatta.


http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150238893785667
Här är filmen från dagens aktivitet.
lillhunden och Winston älskar att simma. Axel sonen filmar (mormor och lillebror och gammelhunden (Cindy) är också med fast de ville inte bada).



 

Jämförelsebilder på Winston

 

Mars 2011

 

 

Juli 2011

  

Visst har det hänt lite i alla fall?

 

2011-07-14

 

Vi har haft skiftande väder men VARMT. Winston har fått simma och det gör han riktigt bra, han är så stark och fin i simningen också. Så nu får jag simma som en galning för att hålla hans takt.

Transportåkandet och lastning och allt vad det innebär har blivit riktigt bra efter alla resor upp till sjön. Nu lastar Winston sig själv för det mesta, ibland kan jag behöva sänka rösten och säga till att det är meningen att han ska kliva in i transporten NU och så brukar han gå in. Axel har också fått lasta honom också och är mäkta stolt över det.


  

Vi har ridit lite på ängen och det har gått bra, övergångar och grundarbete.

Idag tog jag upp winston till Bohem för att rida med Frida och Co däruppe. Började rida helt barfota i paddocken och det kändes verkligen inte bra. KONSTIGT   för uderlaget i Bohems paddock är ju görbra. Ringde och bad en kompis att komma upp med våra barfota boots - Tack, MARIA!    som kom upp med dem direkt.

På med bootsen och upp igen...

Men icke, det blev inte bra. Kunde utesluta öm i fötterna i alla fall. Efter en stunds kännande och funderande lokaliserade jag ojämnheten till vänster bog.

Bara att lasta och åka hem igen och tacka för besöket på Bohem, vi hade ju i alla fall fått träffa lite trevliga människor. Vi fick helt enkelt hoppa över hopp-premiären idag.

Väl hemma var stallet fullt med folk och vi gick ut och kikade på Winston när jag sprang. Maria såg stelheten i V. bog precis som jag. Hon hjälpte mig att lokalisera en muskelknuta och jag körde "akupressur" och masserade bogen på honom. Winston tuggade och suckade och gäspade, så något hände i alla fall och med denna reaktionen visade han ju bara välbefinnande - så då var vi ju på rätt väg i alla fall.

 Förmodligen har han fläkt sig i hagen. Nu får han ta det lungt kommande vecka. Gå i hagen och gå ut på promenader med hundarna och mig. Ev. tar vi lite simning längre fram. Nu ska jag ha koll på bogen och underhålla behandlingen med massage och lite stretching. Så hoppas jag att det ska gå över denna gången oxå.


I morgon fredag ska Cindy-vovven till Blåstjärnan i Borås, då hon har haft problem med en avslagen framtand i överkäken och är svullen i tandköttet. Hon har fått en penicillinbehandling för detta innan, fast det hjälpte tyvärr inte så mycket.


Till på köper är maken förkyld, "en karl som är förkyld....." say no more, fast det är på rätt väg nu. Eric har passat på att vara lite "kruppig" för att bidra med något på sitt sätt.


Så nu får de krya på sig allihopa.

Goda tankar och kärlek till mina sjuklingar, hjälper gott på vägen mot tillfrisknad.

  


2011-06-30

I sommarens soliga dagar.... Vi gå över ängar och hagar...

Nu njuter vi av högsommaren och har haft riktigt fint väder i 4 dagar i rad.

Axel och jag har ridit kvällsritter, ut vid kl 22 på kvällen och Axel har varit jättenöjd - Rid i natt - långt efter läggdags. Han rider före på Annie och sätter av i galopp på galoppställerna och Winston får fortfarande skritta. Bara att ta lite i honom och prata med honom så skrittar han fint efter och kommer i kapp när Axel och Annit står och väntar.

Vi har även ridit på äng ridning och börjat nosa på den förvända galoppen. Galopp arbete är Winstons melodi. Vi lägger även i sidvertsövningar i skritt och galopp går det bra med bärigheten  men i traven är det svårare. så vi får ta det i SMÅ SNUTTAR.

Idag bestämde vi oss för att åka upp till vårt sommarnöje uppe i vatthult. Planeringen var ett litet prova på bad i vatthultasjön och att bara stå och vänja sig med hovarna på botten hela tiden. Winston fick god tid på sig att se sig om och kliva ner i sjön. Det är liksom ett litet "nerhopp" på badplatsen. Han klev ner efter lite tittande och nosande. Sen gick vi lite längre ut, så att vattnet gick till halva bålen på honom. Winston känes helt lugn och njöt av svalkan. Jag lockade med honom ännu en liten bit ut och tänkte att det skulle räcka där... Men Winston tyckte att det var kul att prova att simma, så han började simma rakt ut i en väldig fart, öronen spetsade frammåt och han såg så nöjd ut. Jag fick ett litet sjå att styra runt honom i repgrimman för att komma tillbaka in till grunt vatten igen.

 Winston var så nöjd   Min duktiga, fina häst!

Sen passade jag på att shamponera honom med såpa och så sköljde vi av det med en kort simtur. Det måste vara måtta med simträningen första gången.

(X) Ett kryss till på listan på vad jag gärna gör för saker med min häst. Han är så underbar och så cool.

Axel var mäkta stolt som fick lasta Winston i transporten både när vi åkte upp till Vatthult och hem. Jag är så själaglad över denna gudagoda häst.  

 

2011-07-03

Nu har vi kört simträning i 3 dagar i rad. Korta simturer och Winston ligger helt rätt i vattnet, med högt kors. Det är fantastiskt kul att bada med honom. Winston är verkligen en gedigen GENTLEMAN rakt igenom.

Härligt att vi kan lägga in simning i uppbyggnadsarbetet, för skonsammare uppbyggnad finns inte.


2011-06-27


Nu var det ett tag sedan som jag terroriserade er med bilder och filmer. Min kamera är borta (förlagd i renoveringen). Fast största orsaken är att jag inte haft så mycket att rapportera.


Winston vurpade i hagen i slutet av april och sträckte sig rejält i rygg och rumpa, så vi har PROMENERAT mycket. Han har gått på antinflamatoriskt och haft promenad rehablitering. Sen är jag ju lite hönsmamma också så jag har tagit det riktigt lugnt och vi har promenerat mycket med hundarna.


Nu är han igång igen och han har tagit sig en hel del i hull och muskler, så inget ont som inte har något gott med sig. Han var ju rejälvt tunn när han kom till mig.

Han går på bete och stormtrivs i sin lilla flock som består av 6 goa och trygga hästar.
Winston är en underbar häst och jag bara ÄLSKAR honom.
I nuläget tränar jag honom varanan dag och promenaerar eller skrittar ut varannan dag, lägger focus på lösgörande och att rida övergångar och hålla honom bärig i övergångarna, han är ju inte speciellt stark ännu. Tänkte lägga in lite försiktig gymnastikhoppning snart också.
Härkommer lite ridbilder från idag när vi red hemma i paddocken, min kompis (Elin F) kom på spontanbesök och fick fotografera med min mobilkamera.


 

     Han är ju fortfarande tunn och i nuläget gillar han bäst att ha renskinnet under sadeln, Renhåren är ju ihåliga och ger en skön avlastning för ryggen.


Som vanligt tycker jag att det är kul att få konstruktiv kritik.


hälsningar från Cia & Winston





Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards