lantlollan

Direktlänk till inlägg 3 april 2011

April 2011

Av Cia Andersson - 3 april 2011 21:03

28 april

Lille Winston har det inte lätt alltid. Vår hage är ju ganska kringelikrokig och kupperad, något som Winston inte alls är van vid så när Rosella och Helge sätter av i sina galopprundor så blev det för knepigt för W, med sina långa ben och sin stora kropp. Han har varit omkull och sträckt sig så nu går han som en gammal gubbe när man ska ta ut honom på morgonen när han stått still i boxen. Diagnosen: sträckning, i W:s fall blir det konvalicent med skrittrundor i lugn lunk så att han kan gå och lea upp sig. Gärna lite sidverts och med klivövningar efterhand och allteftersom man känner att han blir mogen för detta.

Jag har tid, ingen fara, nu tar vi det i lugnt och fint tempo och ser till att njuta av den vackra våren undertiden.

  Bästa vänner   

Igår Gnäggade Winston när jag kom till hagen.

 

21 april

Winston har varit förkyld några dagar. Han har enveten hosta och är snorig. Nu har han fått Bisolvon som han ska äta några dagar. Det är slemlösande, så får vi se hur det går.

Vi rider lite lugnare (än vanligt lungt   ) för han behöver ju få hosta upp lite oxå. Det blir skritt promenader i skogen och små LUGNA pass på ängen.

Idag kommer Sara D upp. Hon pluggar på textilhögskolan och håller på att ta fram en sadelpad i textil. Så hon ska titta på lille Winston både exteriört (muskelmässigt) och uppsutten i det arbetet jag gör nu, fast så klart i light versonen. Sen ska jag bli intervjuvad och få vara med och komma med kommentarer och infall.

Det ska bli spännande att se vad hon har för ideér.

 

12 April

Tänkte visa lite av vad Winston har att brås på.


Pappa, Cabochon

 

Tyvärr avled han 2004, då 20 år gammal.


Videoläng:


Morfar Apollonois:

Tänk så kul det är med Googel och youtube ;-)

 

10 April

Igår red vi lite På-äng-ridning på vår nivå i det härliga vårvädret. Idag blev det uteritt med Axel -sonen på Annie och hundarna.

 


Nu har jag haft Winston i drygt 2 veckor.
Som ni förstår är temat UPPBYGGNAD. Han är väldigt tunn både på hull och muskler och jag tar det väldigt lungt med honom.
Så vardagsdressyren består av övergångar, övergångar och åter övergångar.. varvat med skrittrundor i skogen i kupperad terräng och lite småstigar där man får kliva och tänka, blandat med platta grus- och asfaltsvägar oxå där han får skritta på på fri tygel.
Tänkte ägna våren och försommaren åt detta arbetet. Så småningom kommer jag att lägga in lite gymnastikhoppning också.

Film från gårdagens på-äng-ridning:
http://www.youtube.com/watch?v=TbNZHX1Rx6M


 
Här kommer en bild på Winston och Cindy som går i en rätt så avslappnad form:'

 

 

7 April

Igår var vi och dressyrtränade med Winston.
Han skötte sig utmärkt och uppförde sig som en gentleman hela utflykten.
Lastade själv både dit och hem, herr W lastade sig nästan själv... liite mer träning så blir det lastning så som jag vill ha den. Det tog bara några minuter för honom att bli lastad, men herregud, han måste ju få kolla och tänka lite lagom oxå ♥ Väl inne i transporten blev det pussar och morrötter.

Träningen gick jättebra. Nu är det ryggträning och uppbyggnad som gäller.
Ska skärpa lydnaden så att han är kvickare på hjälperna och rida övergångar, övergångar och övergångar. snuttefikation med mickropauser. Winston är så ridbar och så klok. Har man gjort en sak några ggr. så fattar han och han ifrågasätter inte.
Är så glad över MIN fina kloka mörkbruna häst, med sammetsögonen ♥
 
  Här är Winston på "fikaplatsen" i Takhagen och göder upp sig, så som han bör    

 

3 April


Winston får komma in i gängorna på Applagården i lugn och ro. Första veckan fick han gå i "korallhagen" en liten gräsbevuxen rasthage som ligger mitt i Applagårdens hjärta och där har han haft koll på alla de andra hagarna, stallplanen, paddocken och stallet. Han har lufsat runt där och tuggat på sitt hö, som han har fri tillgång till, det har känts som om han varit helt nöjd med detta.

I helgen hade vi ihopsläpp med hans blivande "Flock" beståenda av Helge, en hbl kille på 7 år och Rosella en ursöt painttjej på 4 år. Rosella passade på att ta komandot och såg till att Winston fick hålla sig på sin kant.

Ihopsläppet skedde i en av våra större gräshagar, dels för att den är relativt plan och inte har massa stenmurar och sånt i sig och dels för att jag har bra uppsyn av hagen ifrån vårt hus. Så i helgen har jag kikat mycket i fönstrena.

Hästarna pep och tjöt lite och så sprang det runt ett tag i samband med ihopsläppet. Efter någon timma gick de lungt och strosade och Winston fick hålla sig på sin kant. Rosella vaktade Helge NOGA, så att Winston inte skulla gå fram och hälsa på honom olovandes. Efter hand som tiden gick så kom Winston allt närmare de andra två.

För säkerhetsskull har Winston sett till att kamoflera sig och rullat sig fleragånger och väldigt omsorgsfullt i leran som finns på ett ställe i hagen... resten är ju gräs, så där är det ingen idé att gno in sig för det blir inte lika "bra".... Så han har gått runt och sett ut som en vandrande lerhög:

 

I ridningen har vi lagt focus på att komma ut och rida lugna promenadrundor. Jag har en runda som jag kallar för "Mölnesjörundan" där det är myckte kliv och klafs i kuperad terräng och där hästarna verkligen får se vad de sätter fötterna. Första gången fick jag faktiskt kliva av på småstigarna  och gå med honom. Han var rätt så ovan vid dessa övningarna. Men nu när vi kört denna rundan några gånger så kan jag sitta kvar och låta honom reda ut det hela på lång tygel och i lugn skritt.

Något som jag är fantastiskt glad över är att Winston accepterar att hundarna är med och springer runt oss i skogen. Habibi kommer upp som hon alltid gjort med Rosea och ställer framtassara mot stigbygeln så att jag kan koppla henne när jag behöver. Winston är helt klockren och än så länge har han gått fram överallt där jag bett honom, förbi lastbilar, peressäningar och bondgårdar med diverse grejer. DUKTIG KILLE!!!

Vi har även kört några mjukisdressyr pass ute på stora ängen. Men svaga skolor och övergångar till trav och även galopp i låg form. Lydnaden är lite luddig ännu, men det kommer. Winston är en fantastiskt mysig och godmodig häst som är så trevlig att ha att göra med   .

Vi fotsätter med detta uppbyggnadsarbete och med övergångar och lydnad så kommer det att bli hur bra som helst.


Bilder från ihopsläppet:

  Lite spring, närmast, Rosella, sen helge och längst bort är Winston


  Winston är närmast


  När Rosella var ute passade Grabbarna på att bekanta sig lite mer.



 
 
Kerstin

Kerstin

6 april 2011 08:30

Hej! Så det är här du "gömt"dig. ;) Eller är det bara jag som letat dåligt. Nu ska jag läsa ikapp mig lite, vad som hänt i ditt hästliv!
Ha det så bra!

http://stallrosen.bloggplatsen.se

Cia Andersson

6 april 2011 17:58

Hej Kerstin,

Jodå, här är jag.
hoppas att allt är bra med er.

kram

 
Jenny

Jenny

10 april 2011 18:25

Kul med en film på fina Winston! Ser ju mjukt och fint ut. Han kommer bli fin med mer muskler och styrka Cia!! Ska bli kul att följa er nu.
Jag har inte hunnit fixa några pannband till dig än... men det kommer vad det lider =)

Massa kramar

Jenny

http://www.gesagirl.blogg.se

Cia Andersson

10 april 2011 21:10

Så bra Jenny, ser fram emot pannbanden. Izzas bling är klart, rosa och pärlemo, gör gulligt och tjejigt. Vad vill Gesa ha?? eller om ni vill ha?? undrar jag

 
Ingen bild

Erika Hargitai

10 april 2011 20:38

Hej Cia,

Mycket trevligt att se ridning med lång och fin hals, traven ser riktigt fin ut emellanåt. Ska bli fantastiskt kul att få följa er!
Kram

Cia Andersson

10 april 2011 21:09

Tack, jodå när han får lite mer hull o muskler så blir det nog riktigt bra. Har mailat bilder till dig oxå ;-)

KRAM o Tack!

 
m

m

21 april 2011 14:37

riktigt bra och fin blogg du har :D söt header oxå ;)

http://Mahahatilda.bloggplatsen.se

Cia Andersson

23 april 2011 23:25

Tack snälla du, vad glad jag blir.

 
Ingen bild

Izza

28 april 2011 12:43

Tack för det fina pannbandet! Vi skall inviga det på tävlig på söndag tänkte jag :)
Ser till att lämna pengar till Jenny så hopn kan betala det åt mig!

Cia Andersson

28 april 2011 18:00

Kul att det föll dig i smaken. Hoppas att det bringar tur på söndag.

Lycka til på tävlningen.

mvh
Cia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards