lantlollan

Direktlänk till inlägg 6 mars 2011

Mars 2011

Av Cia Andersson - 6 mars 2011 10:22

2011-03-23

I morgon, torsdag flyttar Rosea på förkvällen.

Sen åker jag upp och hämtar Winston och gör klart allt med honom så att han blir min direkt efter att Rosea har flyttat.

 

2011-03-22

Igår gick Rosea igenom besiktningen med lovord från veterinären och jag var så stolt så att jag höll på att smälla av. Han gratulerade köparen till att ha hittat ett verkligt kalasfin häst i toppskick  

Nu ska Rosea flytta i slutet på veckan till en UNDEERBAR och go tjej här i Borås och hon ska bli allroundhäst mot hopp. Borås är ju inte så stort så via kontakter har jag kollat upp tjejen och fått grönt ljus av personer som jag verkligen litar på. Detta kommer att bli så bra för ROSEA och hon kan få fortsätta att utvecklas i den gren som hon är bäst lämpad för - hoppning.


Samtidigt besiktigades även min nya häst :mrgreen:


Han heter Winston, är en holländare född 2003 e Cabuchon - Apollonoice
172 cm, mörkbrun
Trevliga gångartet och en riktig gentleman. En "ROMPAN - häst" fast med egen motor.
Honom köper jag från Axels Ridskola där han faktiskt gått med lite på ridskolan - nu är detta ingen vanlig ridskola. Hästarna får verkligen jobba på ett juste sätt och eleverna får lära si att rida. Ridskolan är också ett handelstall och Kicki som driver den är mkt seriös, vi har blivit väldigt goda vänner.
Eftersom Kicki nu har brutit benet.. men är ihopskruvad och undervisar för fullt igen... Så har Winston mest blivit longerad det sista och gått någon lektion. Kicki hade beslutat att NU skulle han inte gå på ridskola mer. Han skulle ut och bli privathäst hos någon dressyrryttare.
Jag fick chans att rida honom och har gjort det lite sporadiskt ett litet tag nu och väntat på att RÄTT ryttare ska komma till Rosea.


Så idag äntligen, grön av nerositet för besiktning så gick de båda igenom.
Rosea flyttar i slutet på veckan - till det bästa hem jag kunnat hoppas på - någon mil öster ut. Winston hämtas samma dag och flyttar ett par km söderut - till mig.
Här kommer en grovt tillyxad film på winston och det är jag som motionerar honom. Vi har lite att pyssla med för att bli ett ekipage och det ska bli så KUL!
http://www.youtube.com/watch?v=lH5Sv8bBcQ0

 



2011-03-18

 

I veckan har det varit en jätteduktig och trevlig tjej tittat och provridit på Rosea. Hon rider mjukt och fint och Rosea trivs med henne. Hon har oxå hjärtat på rätta stället och rätt inställning   .

Nästa vecka blir det veterinärbesiktning och sen får Rosea flytta till denna tjejen om allt går i lås - så Käre GUD, låt det bli så.

NU kära vänner är jag tacksam för alla era Goda tankar och tummhållningar, för att allt ska gå enligt planerna.

 

Visst känns det konstigt det här, men det känns RÄTT och jag ser att Det finns "det där magiska" som gör att det blir så bra.

Det är konstigt att "look outside the box" som jag gjort med det här. Det känns helt riktigt och jag ser att Rosea kan få helt andra möjligheter att utveckla sin talang i hoppning med någon annan än med mig. Jag gör ju gärna lite alltmöjligt men i grund och botten är jag en "dressyrtant" med lite udda idéer.


 

2011-03-10

Frida hoppar Rosea

Igår hoppade Frida med Rosea. Frida rider så fint och okomplicerat och skapar verkligen självförtroende i de hästar som hon rider. Hon rider så fint och noggrannt utan att krångla till det:

http://www.youtube.com/watch?v=D9KxQEYhEoo

Fick filmat lite av hoppningen.

Idag ska Rosea få vara ifred och gå och tänka på gårdagens fina arbete, så blir det dressyr med matte i Kickis ridhus i morgon inför ännu en visning på lördag.


Häromdagen helklippte jag Rosea också, kanske syns på filmen. Hon ska ju se sportig ut och första intrycket är viktigt, så då kan hon inte ha ponnyragg utan ska vara välansad och snygg.

  


 

Häst till salu

 

Det är inget lätt dilemma att ha häst till salu. Jag är supernoga med att ha henne fin och välriden i både dressyren och markarbetet. Nu ska hon vara i tip top skick hela tiden.

Jag har en tjej som är väldigt duktig hoppryttare med tävlingsmeriter från internationell nivå och de "större" klasserna (140 cm) som hjälper mig att hoppa Rosea. Frida som hon heter rider precis så finstämt, okomplicerat och trevligt som jag gillar. Just för att Rosea ska få hoppa hinder som är 1 meter och strax däröver utan att ryttaren (som oftast är jag) sitter och blir iskall och slutar att rida.

Nu är det viktigaste att hitta RÄTT hem till Rosea.


Gjorde en liten Reklamfilm på Rosea som ligger på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=D9KxQEYhEoo


Det värsta med att ha häst till salu är det känslomässiga och att jag blir så vansinnigt NERVÖS när jag ska visa henne. Det är ju värre än att tävla och jodå, det känner Rosea....

Men detta är helt rätt baslut att sälja och detta är det som blir bäst för både Rosea och mig. Var och en av oss är redo att gå vidare med någon annan. Hon med någon som vill hoppa och jag med någon som vill dressyra.

  


    

 
 
Ingen bild

Izza

12 mars 2011 13:41

Starkt att fatta beslutet att sälja din fins tjej. Men som du säger vill ni olika saker gör du helt rätt.
Hoppas du hittar en annan trevlig dressyr individ nu! Kommer sakna din underhållning på framridningarna annars :)
( Om jag nu lyckas tävla nåt i år, Känns som varenda tävling ligger på helger när jag jobbar :( )

Cia Andersson

13 mars 2011 16:29

Tack Izza, Det kändes faktiskt konstigt idag att inte tävla. Men nu ligger ju focus på att visa och att ha Rosea i supertrim för att visa för spekulanter. Har visat henne för flera st, några st har hög potensial att kunna bli toppen ägare åt Rosea. Sen finns det ju några som man kanske inte ser någon kemi alls imellan häst och ryttare. Vi är ju olika.
Lovar att fortsätta underhålla på framridningen, men bara OM det finns såna trevliga människor som du att ha trevligt med ;-). Ska bara se till att Rosea hittar rätt först och sen ska jag hitta mig en dressyrhäst... Så det är väl "bara"... eller hur...
Håll tumarna för att allt blir som det bör!

mvh
Cia

 
Ingen bild

Izza

21 mars 2011 16:17

Hoppas verkligen allt går i lås i veckan nu!
Blir lagom för oss att mötas på banorna till hösten igen =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards