lantlollan

Alla inlägg under februari 2011

Av Cia Andersson - 11 februari 2011 18:04

Halsfluss, halsböld och stark penicillin 2011-02-22


Oj, så mycket det blev.


Tur att Frida har ridit Rosea åt mig och hon hoppade henne i förra veckan: en jättfin liten bana på 1 meter. Rosea är så fin på hinder och hoppar med härlig teknik och lagom sug på hindret.

Idag kom jag mig ut på en liten tur i skogen med vovvarna och Rosea. Allihop NJÖT vi i solskenet och skrittade runt "Mölnesjörundan". Hudarna var jättepigga Cindy sprang runt som en unghund och Habibi höll sig i skinnet. Det var som om de jämnade ut det här buset imellan sig till en mer LAGOM nivå på båda, DET GILLAR JAG   

Rosea skötte sig utmärk och gick på på fria tyglar och tog hand om matte.


Det har flera spekulanter och tittat på Rosea. Tur att jag har haft hjälp med markcervise och trimmning så att Rosea är i fin form.

Av spekulanterna finns det faktiskt några stycken som kan vara riktiga "matte-ämnen" och som Rosea GILLAR. Det är viktigt för mig också att se att det finns människor som har potensial att bli bra tillsammans med Rosea. För hon ska komma till någon där hon får möjlighet att blomma ut och få fortsätta att utvecklas med den talang som hon har fötts med.

Av våra, Roseas och mina, år tillsammans så ser jag det som att hon har fått en riktigt bra grund utbildning. Främst i dressyren och även också i hoppning. Sen har hon ju verkligen fått vara ute och se sig om i skog och mark. Fått komma till nya platser på småtävlingar och träningar. Allt sånt här är hon ju väldigt trygg med.

Hon har mognat från förvirrad unghäst. Till en välutbildad dam som vet hur saker sak vara - Dags för henne att gå vidare och fortsätta sin resa hos någon annan som också har känsla för Rosea  och vill ha glädjen att ta sig vidare tillsammans med henne.

 

Influensa tid 2011-02-11


Uch och fy för Influensan, här har man legat helt plakat i ett par dagar och sett allt skräp som går på TV. Egentligen började det med att Eric var sjuk, sen blev Axel sjuk.. och så jag.

Detta hade jag ju INTE med i planeringen. Inget jobb och ingen ridning. Rosea har fått ledigt. Idag orkade jag i alla fall upp och borsta på henne en stund för att sedan krypa tillbaka ner i sängen - täcket över huvudet.

Tack och lov att Camilla & Jaana i stallet har skött markcervicen för mig. Goda stallkompisar är värda sin vikt i guld   


Nåväl. Om jag kommer på fötter i helgen ska det bli chambong longering i snön för Rosea i den nyfallna snön... som vi ju inte ville ha. Sen blir det satsning på LYDNAD, FORM och till Roseas stora förtjusning HOPPNING!

Har en kompis, Frida M. som är väldigt duktig på hoppning och har tävlat högt upp i klasserna med goda resultat som har lovat mig att ställa upp att hoppa Rosea lite åt mig. Detta är något som jag är mycket tacksam och glad för. Ska se till att filma det hela så att det blir dokumenterat.


Får även vara i ridhuset hos min goda väninna Kicki N som har http://www.haststallet.se/ Där finns en kalasfin manege dit jag kommer att åka och "trimma" på dressyren så mycket jag kan.

Kicki och några till är med och ger mig väldigt bra tips om det här med att "Sälja häst" för just i det ämnet är jag väldigt vilse i pannkakan. Kickis ridhus ligger bara 7 minuters körväg hemifrån på helt okomplicerad väg. Så när Bobben har fått tillbringa några timmar med hästtransporten som hängt sig i bromsarna så är det bara att sätta igång att jobba på med min vackra Rosea med focus på det element som i ärlighetens namn kommer göra henne mest rätt.


Så nu är det bara att vänta ut den här förbaskade sista febern och komma igång igen.  


Av Cia Andersson - 3 februari 2011 08:26

2011-02-03 Nu är Rosea till salu.


Har efter en hel del vånda och övervägande kommit till insikt och kommit fram till att Rosea inte är en renodlad dressyrhäst. Hennes rätta element ligger mer på hopp eller terrängbanorna.


Senaste dagarna har varit en känslomässig berg och dalbana.

Ibland gör det så ont att komma till insikt och att se sanningen i vitögat.


Det jag vill är ju främst att rida dressyr men även att rida ute och kunna hoppa till husbehov.

Det är slöseri med Roseas talang att hoppa lite småskutt på träningar när hon både vill och kan så mycket mer. Men där brister ju jag.

Här är hennes annons på Hästnet:

www.hastnet.se/hastmarknad/sok/annons.php


  


Annonsen:

Typ: Stora hästar - Inriktning: Hoppning - Kön: Sto - Födelseår: 2002
Namn: Rosea
Sto född 2002. imp Holland -07
e. Amulet - Eusebio
ca 165 cm


Multitalang, med härliga rörelser och god hoppförmåga.
Hon är väl grundriden och har startat upp till LA dressyr på småtävlingar. Hon är hopptränad i både banhoppning och terräng. Är trevlig och okomplicerad på hinder startad i hoppning på clearronder men ej tävlad i hoppning pga. Ryttarens övervägande dressyrintresse.
Detta är en tuff brud med en hel del attityd så hon behöver ha en rutinerad och välbalanserad ryttare som kan vara mjuk och följsam och samtidigt bestämd.

Rosea är en känslig och lyhörd dam som går på fina och välbalancerade hjälper.
Hon är så trafiksäker som en häst kan bli och går fram ute i skog och mark. Obekymrad för olika fordon eller djur.
Denna dam behöver mycket utevistelse i stora hagar och med hästkompisar. Hon kan stå själv i hagen och stallet. Ranghög men sund i sitt beteende.
Hon är inkörd i Holland, men här har jag sladdat ridbanan med henne och provat att tolka.

Kanonfina hovar, fungerar barfota. Kontinuerligt undersökt av tandläkare, har bara tänder. Regelbundet genomgången av Equiterapuet.


Youtube länkar:
Terräng:


http://www.youtube.com/watch?v=KVq2vM8SrGA


Hoppning:


http://www.youtube.com/watch?v=XutpqcBROmo

Merca, svarta hästen är tillsalu.


Dressyr:


http://www.youtube.com/watch?v=HxOGwbzkGsU


Ej tävlad i hoppning pga. ryttarens dressyrintresse, men tränad i hoppning av "dressyrryttare" som ni kanske ser på filmerna.

Är noga med att rosea ska hamna på rätt ställe för alla parters bästa. 

LA, Dressyr LC, hoppning

Pris 68 000 kr

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards