lantlollan

Alla inlägg den 20 januari 2011

Av Cia Andersson - 20 januari 2011 08:15

2011-01-27

Hördu Rosea, ta inte matte helt för given:

Har ridit en häst som står på Axels ridskola. En stor val f. 03
Så nu har jag tränat sits  .


Axels ridlärare har varit lite krasslig och ska visa denna häst för spekulant på lördag.
Jag brukar hjälpa henne ibland och ta lektioner och frågade om hon behövde hälp med något nu när hon var risig. Denna gången ville hon ha ridhjälp.


Så jag har ridit denna häst (min dressyrsadel gick att padda upp så att den låg riktigt bra på honom) Gud en sån trevlig häst. Lite rostig för hjälperna, men så snart han fattade vad jag menade så var det bara "okej då" fin att sitta på och lätt att sitta på.

Dryga 170 cm


Efter gårdagens ridning på honom undrade hon om jag ville rida honom idag oxå, så det har jag gjort.


Kul häst att jobba med som inte ifrågasätter och som finner sig i korrigeringar... nåväl, jag korrigerar inte så grovt utan tar det ju lite försiktigt pö om pö.

Tar som en stor eloge att Kicki gärna ville att jag skulle rida honom några dagar i veckan tills han blev såld.

 I kväll ska jag köra upp Rosea och så ska jag sitsträna på henne också.


2011-01-05

Har varit hemma denna veckan för att Eric har (falsk) krupp, envetet och stackaren skällhostar titt som tätt. Tur att vi har mediciner.


Tommy har kryddat paddocken med åtskilliga kilon salt och planat ut det med skopan. I två dagar har den varit hyffsad ridbar med våra (icke bortskämda mått mätt). Jag har ridit Rosea där i låg friare form och fortsatt på temat övergångar i lugnt tempo. Det är inte läge att samla upp så mycket då hon behöver kunna balancera upp sig snabbt själv. Fördelen med det är att man inte fastnar i handen utan får ta hjälperna med sitsen. Så säg det som inte har något gott med sig. Dessvärre märkte jag igår att det börjar uppstå lömska kälhål... DET är riktigt vansligt.

Tittade på filmer för ett par dagar sedan när jag red Rompan och har kommit på att nu jäklar får jag börja rida bättre! Lätt som en plätt. *eller hur*

Dags att sätta mig på rumpan och sluta unghästrida och få upp handen och ha armarna efter bålen till armbågen. På så vis bör jag ju också få fram skänkeln. Sen har jag sett att jag tagit tillbaka skänkeln från KNÄET - gud förbjude. Nu måste jag skärpa mig och ta tillbaka från höftleden. det blir ju fel vikthjälper annars.

Så nu får jag tänka på att få fram bröstet och lagom ut med "pattarna" (det lilla jag har) tänk : Dolly Parton   


  

Longering i snö med taskigt tjock skare = presition som att spela piano med lovikavantar.


Ridningen på ängarna är näst intill omöjlig. Skaren är tjock och vass, så där måste man skydda benen. Ute på vägarna är det ISGATA så nu har jag beställt en uppsättning med broddar till till bakbootsen, det blir 4 brodd på varje där. Har lyckats få en spekulant på en äkta päls som min mamma gav mig och med hennes samtycke så säljer jag den. så det bör nog gå ihop sig.

Här handlar jag Roseas "Nikes":http://silvershopen.ebutiken.nu/index.php/cPath/75_67


  

Nöjd Rosea efter promenad

  

Boot on - Easyboot epic med 4 brodd i varje. Snart har vi det bak också och då ska vi ut igen.


I skogen fungerar det bra att skritta, bara man kan ta sig dit på skridskorbanorna... förlåt menade grusvägarna...


Ska se om jag kan lyckas få över bilder som jag tagit med min julklappsmobil (som ännu är liite för avancerad för mig, men den tar bra kort och ska filma bra) Fick ju en Ericsson Experia.

Det är ju så att den tekniska genen i mig är klart underutvecklad och ganska långsam, men det kommer väl så småningom.

Har talat om för de flesta av mina vänner att jag har en ny mobil så det kan hända att jag inte lyckas svara eller trycka bort samtal. Inte bara för att jag inte har lust att svara...

Rosea har inte heller lärt sig nya ringsignalen så hon gör inte halt direkt eftersom hon inte tror att det gäller matte.


2011-01-20


Då har det töat i några dagar och nu är det isgata överallt. Som tur är har vi broddat easybootsen med 4 brodd i varje så det har gått rätt så bra.

Vi har ridit ute i skogen endel och det är rätt så krövande att bara skritta på fri tygel i djupsnön.

Tommy hade plogat av paddocken och hade det inte varit för envisa försök att "harva" den och salta den så hade den varit oridbar.

Men igår mitt på dagen gick det att rida i den, på ett fyrkantspår ungefär 2 meter innanför spåret, Saltat hade också hunnit göra sitt så vi hade bra fäste.


Jag passade på att rida grundarbete och kolla att hjälperna och reaktionerna fungerade. Skolor i massor (öppna, sluta och så dessa förvända) i mest skritt men även bibehållna skolor i övergångar till korta travepisoder. Sen körde vi lite galoppfattningar både till vanlig och förvänd med enkla byten. Jag höll formen generöst låg och vi hade ett riktigt trivsamt pass i lugn takt.

Som fram och avskrittning red vi ner till bäcken, så fick hundarna lite stimuland oxå och Habibi uppförde sig helt exemplariskt. Djupsnö med lite skare som hon trampar igenom gör att hon föredrar att hålla sig till stigen efter att ha varit ute och kämpat i de med krävande förhållanderna en liten stund.


Så vaknade man idag och ser - 7 grader. Detta innebär att den snön som vi nu har  är så där 30-40 cm djup och har rejäl skare. Alla grusvägarna har väglag som fungerar utmärkt om man är road av att snöra på sig skriskorna.

Näää, idag får det helt enkelt bli vilodag med hagen för lilla fröken.

Nu vill jag ha ca 15 cm snö, så att det blir ridbart igen på vår ridbana. För idag är den nog helt oridbar eftersom inte ens saltad ridbana klarar att hålla sig ens i "så där skick" med dessa minusgraderna som nu råder.


I mars ska de ha KÜR i lätt klass på Axels ridskola

http://www.haststallet.se/

Det ska verkligen bli kul, nu får jag något at se fram emot och att träna inför. Funderar på att sätta ihop något program på L:A nivå till Rosea.

Musiken har jag funderat på... Kanske Kiss, eller Queen???

Är det någon som vet något bra program där man enkelt kan redigera musik? På så vis att man kan dämpa ner och byta låt så att det stämmer med rörelserna i programmet.

Skojade igår och sa att hela programmet skulle gå i sidvertsrörelser och volter och övergångar hela tiden. För då är det lättast att få henne att behålla koncentrationen.


mvh

Cia

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards