lantlollan

Direktlänk till inlägg 16 januari 2011

Våra hundar

Av Cia Andersson - 16 januari 2011 12:20

Cindy,

Född 6 juni 1999 korsning Collie - Samojed

Kom in i mitt liv när jag hade en riktigt jobbig period i mitt liv. Hon var en omplaceringshund och hon var rädd för allt och väldigt osäker.

Hon var en 6 månaders osäker varelse och hon följde mig som en skugga.

Vi fann varandra direkt. Hon lärde mig att lugna ner mig och jag gav henne trygghet. vi hjälpte varandra och har ett mycket speciellt band.

   Cindy 6 månader


När Cindy var ny hos mig hade jag Romantique uppstallad på Bohem och där hade de en underbar airdaleterrier - MOA. Moa tog Cindy som sin skyddsling och präglade henne till den trygga dam hon är idag.

Cindy har alltid superkoll på vart matte är och är en mycket väluppfostrad och fin dam. Går ogärna i vattenpölar och smutsar inte ner sig nämnvärt. Oftast räcker det att torka tassarna när man varit ute på en skogspromenad i det görigaste vädret.

Cindy är också väldigt petig med maten, äter inte vad som helst och är alltid försiktig så att hon inte får i sig något olämpligt.


Cindy har sedan flera år tillbaka fått gott om självförtroende och har utnämnt sig själv till alfatik. Hon säger till andra hundar och ser till att de behandlar henne med respekt. Hon är inte dum, men säger till ordentligt så det kan låta otäckt för en som är ovan.


När Cindy närmade sig 10 år fick hon grå starr på båda ögonen. Jag fick panik av tanken att bli utan hund och då skaffade vi Habibi.

Cindy har fått en olata på senare år - hon skäller, och det ökar i takt med att hon ser sämre. Hon är nu 11½ år och följer fortfarande med på ridturerna. Hon börjar bli lite vimsig (med ålderns rätt) men får hon inte följa med tar hon det som en personlig förolämpning och gör allt för att komma ut och leta upp oss.

  

Mattes vovve

  

Visst ville Cindy bli mamma... men det var kanske inte så här hon hade tänkt sig. Fast det gick bra i alla fall.

"Men bara så att matte vet, så får hon göra grovjobbet själv - basta."


Habibi, född 2009-05-01 korsning,

   mor: Sammi (Samojed)

   far: Jack (bordercollie)

 

Här har vi den lilla tiken med det stora självförtroendet, hon är inte rädd för något (utan hästarnas elstaket, som hon ändå kryper under). Habibi är självsäker och nyfiken. Hon sticket till mitt stora förtret ut på egna äventyr utan att bry sig o att varken Cindy eller jag är med. Hon tuggar gärna på det hon kommer över...Habibi har hur mycket energi som helst.   


Habibi är en riktig trollunge   

Jag har slitit mitt hår för hennes upptåg att jaga grannens katt och springa efter bilar eller vilt (älgar och rådjur är roligast). Denna lilla huligan behöver massor med träning och jag jobbar på det så gott jag kan.


Habibi är mycket älskvärd och världens gladaste. En underbar hund, snäll med barnen och lekar bra med alla andra hundar som vi träffat. Hon är under upplärning att gå fot med Rosea och att följa med på skogsritterna. vi har vissa ställen där jag tycker att det är lämpligt att öva henne på att vara lös.

Jag försöker även att följa med ett hunddagis där jag är kompis med henne som har dagiset. Ulrica heter hon och hon är enormt duktig. Hon är min stora mentor när det gäller hund. Tack vare henne har jag lärt mig massor.

Habibi är en utmaning från nosspets till svanstipp.

Jag ser fram emot den dagen när unghundstiden är över för henne. Till dess får jag vara glad för framstegen och jobba på med aktivera henne på bästa sätt.

uteritt.     Badglad


   

Mina fina tjejer, Varandras motpoler:

Cindy primadonnan, Habibi huliganen

Jag älskar dem så högt båda två.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cia Andersson - 17 augusti 2015 14:25

  Gammal flygbild från 70 talet. mycket är sig likt och ännu mer är förändrat.     Boningshuset på hästgården.   Axel och Belinda   Eric och jag på blivande uteplatsen.     Habibi på en av hoppstockarna bakom boningshuset ...

Av Cia Andersson - 3 mars 2013 14:32


Idag har Axel och jag varit och hopptränat på förmiddagen. Jag vågade inte köra upp till träningen pga. halkan, vi hade isgata på stallplanen  och grusvägen hemma på Applagårn och på Bohem var det likadant. Därför valde vi att skritta upp. Vi gav...

Av Cia Andersson - 24 februari 2013 17:01


Nu börjar det kännas sug efter att komma ut på lite småtävlingar. Nu ställer vi in siktet på att nosa på LA:1 och det bör funka hyffsat :-) Winston är så fin. I vårt ekipage sitter begränsningarna på hästryggen. Än så länge har jag koll på T...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 21:03


Idag har Axel varit på Bohem och hoppat för Anna-Lena. Vet inte vem som är mest stolt   . Belinda är verkligen en Ponnypärla!     ...

Av Cia Andersson - 13 januari 2013 15:35

Vi har hunnit få till några dressyrträningarför LP under hösten och vintern. Det är lika roligt att träna för LP som det är att träna för AM. Same but different   noggranna och himla duktiga tjejer båda två! med blick för ridningen utan att fuska...

Presentation


Detta är en blogg som handlar om det som kretsar runt mig och mitt liv. Familjen, HÄSTEN och det som ligger mig varmt om hjärtat.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards